Crestinismul si cultura clasica - Jaroslav Pelikan

Preț: 75,60 RON
Disponibilitate: în stoc
Autor: Jaroslav Pelikan
ISBN: 978-606-666-656-5
Editura: Doxologia
Anul publicării: 2019
Pagini: 488
Format: 15X23
Categoria: Crestinism
DESCRIERE
Crestinismul si cultura clasica - Jaroslav Pelikan
... In lucrarea sa clasică despre scriitorii creştini antici, Johannes Quasten îl caracteriza pe Vasile drept „omul acţiunii”, pe Grigorie din Nazianz drept „maestrul oratoriei”, iar pe Grigorie al Nyssei drept „gânditorul”. Vasile, explica Quasten, a fost „singurul dintre cei trei capadocieni căruia i s-a atribuit apelativul «Mare»”. Grigorie din Na-zianz, continua el, „ar putea fi considerat umanistul printre teologii din secolul al IV-lea, întrucât a preferat contemplaţia tăcută şi împletirea culturii literare cu evlavia ascetică în locul strălucirii oferite de o viaţă activă şi o funcţie ecleziastică”; el şi-a câştigat de asemenea renumele de „Teologul” pentru că a apărat doctrina Treimii. Cât despre Grigorie al Nyssei, el nu a fost nici „un administrator remarcabil sau un legiuitor al vieţii monastice precum Vasile, nici un propovăduitor seducător sau un poet ca Grigorie din Nazianz”; cu toate acestea, „ca teolog speculativ şi mistic”, el a fost „de departe cel mai versatil şi de succes autor” dintre „cei trei mari Capadocieni”, astfel că „dacă îl comparăm pe Grigorie al Nyssei ca teolog cu ceilalţi doi Capadocieni, Vasile şi Grigorie din Nazianz, îi vom recunoaşte imediat superioritatea”. De altfel, predominanţa sa în raport cu ceilalţi doi, vizibilă şi în cartea de faţă -o analiză statistică ar dezvălui, probabil, că mai bine de jumătate dintre referinţe sunt citate din scrierile sale - va indica această „superioritate”, aşa cum s-ar întâmpla aproape sigur şi cu Augustin în orice lucrare care şi-ar propune să cuprindă gândirea teologică şi filosofică a lui Ambrozie, a lui Ieronim şi a lui Augustin, mai tinerii contemporani apuseni ai Capadocienilor, chiar dacă, aşa cum a spus Joseph Lebon, Vasile era „în mod incontestabil, învăţătorul şi conducătorul acestui grup”. În felul său, George Florovsky a făcut şi el unele dintre comparaţiile făcute de Quasten, dar a emis judecăţi mai ascuţite în raport cu tema lucrării noastre. Vasile, spunea Florovsky, „nu atât a adaptat neoplatonismul, cât mai degrabă l-a depăşit”; în ce-l priveşte pe Grigorie din Nazianz, „ideea pe care o exprimă în limbaj platonic...
DIN CUPRINS:
Prefaţă 9
Abrevieri 13
Abrevieri 13
PARTEA ÎNTÂI Teologia naturală ca apologetică
1. Cultura clasică si teologia creştină 21
2. Teologia naturală ca apologetică 46
3. Limbajul negaţiei 69
4. Dumnezeu şi căile cunoaşterii 91
5. Multiplul şi Unul 113
6. Universul ca un cosmos 133
7. Spaţiu, timp şi divinitate 155
8. Chipul lui Dumnezeu 172
9. Izvorul a tot binele 193
10. De la tyche la telos 214
PARTEA A DOUA Teologia naturală ca presupoziţie
11. Teologia creştină şi cultura clasică 235
12. Teologia naturală ca presupoziţie 254
13. Lexiconul transcendenţei 274
14. Credinţa ca împlinire a raţiunii 294
15. Unul si Trei 314
16. Cosmosul ca creaţie contingenţă 335
17. Iconomia mântuirii 354
18. Metamorfoza naturii umane 376
19. Slujirea adusă de făpturile raţionale 396
20. Viaţa veacului ce va să vină 415
Glosar de termeni tehnici greceşti
din sursele antice şi moderne 436
Bibliografie 447
Index 481
Categorii
-Edituri
-Comandă specială
-Top
-Promoţii
-- 47,00 RON50,00 RON (-6%)
- 240,00 RON300,00 RON (-20%)
- 51,70 RON55,00 RON (-6%)
Promo
-Accesul clienţilor
-Promo
-Cărţi noi
-- 92,12 RON98,00 RON (-6%)
- 45,00 RON50,00 RON (-10%)
- 37,80 RON42,00 RON (-10%)
Asistenţă online
-![]() |
Suntem deconectați |
REVIEW-URI