De ce gresim? Incursiuni in universul erorilor - Kathryn Schulz

De ce gresim? Incursiuni in universul erorilor - Kathryn Schulz
-7%
Preț: 39,06 RON
42,00 RON (-7%)
Disponibilitate: în stoc
Editura:
Anul publicării: 2019
Pagini: 350
Format: 13x20

DESCRIERE

De ce gresim? Incursiuni in universul erorilor - Kathryn Schulz
 
Atracţia certitudinii
La drept vorbind, nu există certitudine; există doar oameni care au certitudini - Charles Renouvier
 
Problemele au apărut, aşa cum se petrece adesea, odată cu impozitele. In anul 6 e. n. Imperiul Roman s-a decis să impună un tarif evreilor din provincia Iudeea, în ceea ce este azi teritoriul statului Israel şi Cisiordania, cu scopul întăririi politicilor de expansiune teritorială şi control.
 
Până la acel moment, evreii locali înduraseră o administraţie capricioasă şi adesea crudă timp de 70 de ani aşa că un impozit suplimentar nu era tocmai ceea ce îşi doreau. Cu toate acestea, ea s-a adăugat celor deja existente iar întrebarea ce ar trebui făcut a provocat o schismă în cadrul comunităţii. Majoritatea a ascultat de sfatul marelui preot Joazar şi au acceptat reticenţi să plătească, pentru de a menţine pacea.
 
O mână de oameni conduşi de un anume Iuda Galileanul s-a răzvrătit. Dezgustat de ceea ce ei percepeau a fi complicitatea lui Joazar cu romanii, Iuda a jurat să înfiinţeze o nouă sectă de evrei ai cărei membri „să aibă un ataşament de necontestat faţă de libertate şi să afirme că Dumnezeu este singurul lor Conducător şi Stăpân”, după cum spune istoricul evreu Josephus Flavius.
 
Pare o atitudine onorabilă. Şi o atitudine curajoasă: Iuda ţi cei care l-au urmat, o minoritate marginalizată şi redusă numeric s-au confruntat cu unul dintre cele mai puternice imperii din istorie. Ca atare, ei păreau să fie nişte candidaţi serioşi la titlul de eroi ai evreilor, fie ei din antichitate sau din prezent, iar unii oameni sunt de părere că au fost eroi Pentru Josephus insă, si pentru mulţi alţii dinaintea lui şi de după el, ei nu erau decât nişte răufăcători şi criminali.
 
Secta lui Iuda aplica metoda pământului pârjolit (inclusiv împotriva altor evrei, pentru a-i priva de mâncare şi adăpost şi a-i forţa prin urmare să se alăture luptei separatiştilor), sprijinea uciderea romanilor dar şi a „colaboratorilor'' evrei (practic, oricine avea o atitudine mai puţin radicală decât a lor), şi a contribuit la distrugerea Ierusalimului şi la ferocitatea represaliilor romanilor prin violenţele extreme şi lipsa dorinţei de a negocia. Josephus aminteşte o razie specifică acestei perioade: jefuirea enclavei evreieşti de la Ein-Gedi, unde bărbaţii se pare câ au fugit iar „cei care nu au putut fugi, adică femei şi copii, în jur de 700 de suflete, au fost sacrificaţi.”
 
CUPRINS:
 
PARTEA I IDEEA DE EROARE
1 Ştiinţa greşelii
2 Două modele ale greşelii
 
PARTEA A II a ORIGINILE ERORILOR
3 Simţurile noastre 
4 Mintea noastră, partea întâi: a şti, a nu şti, şi a inventa
5 Mintea noastră, partea a doua: convingerea
6 Mintea noastră, partea a treia: dovezile
7 Societatea noastră
8 Atracţia certitudinii
 
PARTEA A III-a EXPERIENŢA ERORII
9 A greşi  
10 Cât de greşit?
11 Negare şi acceptare
12 Inimi frânte
13 Transformarea 
14 Paradoxul erorii 
15 Meta-inducţia optimistă din istoria universală

Mulţumiri
Note 

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0462 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.