De la religie la filosofie

Preț: 28,00 RON
Disponibilitate: în stoc - in stoc
ISBN: 978-973-111-094-3
Editura:
Anul publicării: 2009
Pagini: 304
Format: 13x22

DESCRIERE

.....''De la religie la filosofie''


Cuvintele "religie" si "filosofie" pot sugera majoritatii oamenilor doua domenii distincte de gandire, intre care - daca subordonam stiinta filosofiei (asa cum au facut‑o grecii) -, se considera ca ar exista un fel de razboi de frontiera. Totusi este posibil sa ne gandim la ele ca fiind doua faze sau moduri succesive de expresie a sentimentelor si credintelor oamenilor despre lume. Iar titlul acestei carti presupune faptul ca atentia va fi fixata asupra acelei perioade din istoria spiritului occidental care marcheaza trecerea de la prima la a doua.

......se crede in general ca pasul decisiv a fost facut de greci cu aproximativ sase secole inainte de era noastra. In acel moment, un spirit nou de cercetare rationala si‑a afirmat pretentia de a se pronunta asupra celor mai profunde lucruri care, pana atunci, tineau de credinta traditionala. Cu toate acestea, ceea ce doresc sa dovedesc este faptul ca ascensiunea acestui spirit nu a insemnat o ruptura brusca si completa cu vechile moduri de gandire.

Exista o continuitate reala intre cea mai timpurie speculatie rationala si reprezentarea religioasa pe care aceasta se bazeaza. Si acest lucru nu tine doar de analogii superficiale, cum ar fi echivalarea alegorica a elementelor naturii cu zeii credintei populare. Filosofia a mostenit din religie unele conceptii foarte importante

.....................

- de exemplu, ideile de "Dumnezeu", "Suflet", "Destin", "Lege" - care au continuat sa circumscrie miscarile gandirii rationale si sa le determine principalele directii. Religia se exprima in simboluri poetice si in termeni de personalitate mitica; filosofia prefera limbajul abstractiunii seci, vorbind despre substanta, cauza, materie s.a.m.d. Dar diferenta exterioara nu face decat sa deghizeze o afinitate interioara si substantiala intre aceste doua produse succesive ale aceleiasi constiinte. Modurile de gandire ce ajung la o definitie clara si la afirmatii explicite in filosofie au fost deja presupuse in intuitiile nerationale ale mitologiei.


Cuprins

Prefata 5

CAP. I DESTIN SI LEGE 11

1. Problema 11

2. Cosmologia lui Anaximandru 17

3. Provinciile Elementelor 20

4. Moira mai presus de zei 23

5. Moira vazuta ca fiind morala 24

6. Moira ca un sistem de provincii 26

7. Diviziunea lumii la Hesiod 28

8. Moira este impersonala, fara inteligenta sau plan 31

9. Dasmos-ul zeilor 33

10. Marele Juramant al zeilor 34

11. Suprematia lui Zeus conferita de Styx 37

13. Legea ca o distribuire 38

14. Nemos si Nemesis 41

15. Distribuirea ratiunii la Platon 45

16. Reprezentarea religioasa primitiva in politeismul grec 47

CAP. II ORIGINEA MOIREI 50

17. Cum a aparut reprezentarea Moirei? 50

18. Tranzitia de la religie la filosofie 51

19. Ordinea morala a lumii ca reprezentare colectiva 53

20. Natura reprezentarilor colective 54

21. Cum sunt impuse reprezentarile colective 56

22. Ordinea Naturii socotita "sacra" pentru ca odinioara a fost continua cu societatea umana 61

23. Clasificarea bazata pe structura tribala 62

24. Moira ca proiectie a Nomos ului 65

25. Totemismul 66

26. Solidaritatea grupului totemic 67

27. Primatul grupului 69

28. Structura sociala proiectata sa includa ordinea Naturii 70

29. Urme in cosmologia greaca 71

30. (a) Cele patru elemente 73

31. Philia si Neikos al lui Empedocle 74

32. (b) Segregarea perechilor de contrarii 75

33. Sexul ca prototip al contrarietatii 77

34. Separarea Cerului de Pamant 78

35. Originea sociala a acestei reprezentari 79

36. Tabela pitagoreana a contrariilor 81

37. Eros si casatoria opusilor 82

38. Sumar 83

CAP. III NATURA, ZEUL SI SUFLETUL 85

39. Natura si obiceiul in sens dinamic 85

40. Identitatea primitiva a Naturii si a obiceiului 86

41. Magia primara simpatetica 88

42. Emotie si dorinta colectiva 89

43. Magia primara nu are nevoie de nici o reprezentare, si este pre religioasa 90

44. Prima reprezentare necesara 92

45. Continuumul simpatetic ca reprezentare a constiintei colective 95

46. Sumar 100

47. Diferenta intre "Dumnezeu" si "Suflet" 101

48. De la magia primara la religie 104

49. Schimbarea corespunzatoare in reprezentare: cele doua fonduri 105

50. Diferenta dintre inrudirea de sange si societatea magica 107

51. Societatile magice 107

52. Sufletul grup 108

53. Daimonul societatii magice 109

54. Daimonii gintii 109

55. Daimonii sectiunilor naturale 110

56. Daimonii buni locali ai fertilitatii 111

57. Polidaimonismul in China 112

58. De la polidaimonism la politeism 114

59. De la daimonul impersonal la sufletul individual si la zeul personal 115

60. Aparitia sefului, a regelui 116

61. Regele ca arhimagician 118

62. Eroul eponim 120

63. Venerarea eroului 121

64. Sufletul individual si nemurirea 122

65. Formarea zeilor personali, mistici si olimpieni 124

66. Zeul Misteric 125

67. Zeul olimpian 128

68. Zeii si elementele naturii 130

69. Zeul olimpian separat de om 132

70. Doctrinele olimpiene si mistice ale Erosului 133

71. De la olimpianism la filosofia ioniana 136

72. Physis 137

CAP. IV DATELE FILOSOFIEI 139

73. Recapitulare 139

74. Filosofia ca analiza a materialului religios 140

75. Physis ca substanta, suflet, divinitate 142

76. Physis ca suflet 145

77. Sufletul ca agent motor 146

78. Sufletul ca cunoscator 147

79. Physis ca Divinul 150

80. Cum a fost tratat conceptul de physis de catre filosofi 152

81. Cauzele sistemelor filosofice 154

82. Tendinta stiintifica: explicatii si cauze 155

83. Stiinta ioniana si olimpianismul 159

CAP. V TRADITIA STIINTIFICA 161

84. Evolutia stiintei 161

85. Scoala din Milet: Anaximandru 161

86. Anaximene 165

87. Empedocle ca om de stiinta 167

88. Anaxagora 170

89. Atomismul lui Leucip 172

90. Contrastul cu traditia mistica 176

CAP. VI TRADITIA MISTICA 178

91. Reprezentarea timpului, fundamentala in misticism 178

92. Ciclul reincarnarii 180

93. Grade de initiere 182

94. Ciclul intregii vieti in natura 183

95. Corespondenta muncilor si zilelor 184

96. Venerarea cerului 187

97. Tao, Rta si Asha 188

98. Resuscitarea orfica a venerarii cerului 193

99. Originile cerului si caderea sufletului 194

100. Moralitatea mistica 197

101. Heraclit 199

102. Sufletul si Logosul 203

103. Calea Dreptatii 204

104. Armonia opusilor 206

105. Ratiunea comuna 207

106. Pitagora 210

107. Renasterea orfica 211

108. Reforma pitagoreana a orfismului 214

109. Pitagora ca daimon al scolii 217

110. Tetractys 221

111. Decurgerea Numerelor 224

112. Etica pitagoreica 227

113. Stiinta pitagoreica 228

114. Atomismul numerelor 229

115. Parmenide 231

116. Calea Adevarului 232

117. Calea Opiniei 234

118. Empedocle 241

119. Purificarile 243

120. Exilul sufletului 245

121. Perioada lumii 247

122. Emisferele zilei si noptii 249

123. Sfera si taramul Iubirii 251

124. Distrugerea sferei si caderea sufletului 253

125. Consecventa lui Empedocle 258

126. Platon: Dialogurile socratice si mistice 260

127. Nemurirea in Apologie 261

128. Ideile si Sufletul in Phaidon 263

129. Convertirea lui Platon la pitagorism 265

130. Ideile ca substante suflet 268

131. Doua grade de existenta suprasensibila 269

132. Ideea ca daimon si natura "participarii" 271

133. Problema "participatiei" 273

134. Olimpianizarea Ideilor 277

135. Fuga filosofului 279

Autori:

Francis M. Cornford

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review

Filozofie universala - Cele mai comentate cărți

Created in 0.0603 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.