Despre impuritatea literaturii - Alex Stefanescu

Despre impuritatea literaturii - Alex Stefanescu
-8%
Preț: 30,27 RON
32,90 RON (-7,99%)
Disponibilitate: în stoc
ISBN: 9786060880707
Editura:
Anul publicării: 2022
Pagini: 128
Format: 13x20

DESCRIERE

Despre impuritatea literaturii - Alex Stefanescu

 
... evit retorica proslăvirii artei, la care se recurge de atâtea ori în articole care nu conţin decât o ceremonie goală a preţuirii actului de creaţie. Nu trebuie să ne îmbătăm cu iluzia că prin artă descifrăm misterul universului, că ne salvăm, că obţinem o cunoaştere luciferică şi aşa mai departe.
 
Acestea sunt propuneri de mituri făcute, desigur, tot de artişti, dar luate în serios de esteticieni, care, în loc să rămână în regimul lui ca şi cum, şi‑au notat expresiile respective în carnete, cu conştiinciozitatea unor naturalişti, şi le‑au integrat apoi în doctrine solide.
 
Componenta cognitivă a artei este mai limitată decât se afirmă, dar aceasta trebuie să ne bucure, deoarece înseamnă că nu este fantomatică. Actul de cunoaştere se realizează în momentul în care artistul analizează realitatea şi încearcă să identifice elementele evocatoare, ca şi în momentul în care reflectează asupra vieţii sufleteşti a celor ce compun publicul său şi se străduieşte să înţeleagă cum anume funcţionează această viaţă sufletească ca să‑şi dea seama cum o poate influenţa.
 
Când a avut de executat statuia unui cal, Leonardo da Vinci nu a studiat numai anatomia animalului, pentru a descifra principalii muşchi, modul de dispunere a oaselor sau harta venelor, ci s‑a gândit, în mod sigur, şi la viitorii privitori ai statuii, întrebându‑se prin ce poziţie a calului le poate sugera lor impresia de măreţie, care este, în conformitate cu experienţa lor, cea mai expresivă imagine a dinamismului, cât de mare să fie statuia ca să poată fi cuprinsă din perspectiva lor etc.
 
Artiştii ştiu multe despre sufletul omenesc. Nu despre sufletul omenesc în general, ci despre starea de spirit, experienţa culturală, moravurile, aspiraţiile, aşteptările contemporanilor lor. Având totdeauna în minte un „celălalt”, artistul trebuie să ştie exact pe ce butoane ale sensibilităţii lui trebuie să apese ca să obţină un anumit efect. Uneori se bazează pe intuiţie, alteori pe ce a învăţat din practică.
 
Şi mai are un mijloc de a afla cum pot fi declanşate şi controlate în conştiinţa interlocutorului diferite procese: autoexaminarea. În fond, şi el este un om al timpului său, un posibil component al publicului, astfel încât, studiindu‑şi propriile reacţii în faţa operei de artă, poate prevedea cum vor reacţiona ceilalţi.
 
Fiind vorba chiar de opera lui, experimentul se dovedeşte dificil, pentru că nu‑i vine uşor să‑şi închipuie cum vede opera respectivă cineva care nu cunoaşte nimic despre procesul de elaborare.
 
Trebuie să facă un mare efort de detaşare, să uite pentru moment ce a investit în creaţia artistică (să‑şi ignore, deci, intenţiile) şi să adopte neutralitatea afectivă a cuiva care vede pentru prima dată lucrarea...

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0505 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.