Educația responsabilă - Andrei Marga

Educația responsabilă - Andrei Marga
ISBN: 978-606-38-0314-7
Editura:
Anul publicării: 2019
Pagini: 392
Format: 13x20
Categoria: Stiinte sociale
Preț: 39,90 RON
Disponibilitate: în stoc

DESCRIERE

Educația responsabilă. O viziune asupra invatatmantului romanesc - Andrei Marga

 
... ce formează educaţia?

Discuţia despre educaţie nu poate fi mulţumitoare dacă nu îşi ia din primul moment două repere: scopul educaţiei şi starea educaţiei. Nu fac aici teorii largi nici despre una, nici despre cealaltă. Vreau doar ca, păstrând analiza cât mai aproape de faptele trăite, să aduc în discuţie, pe rând, reperele menţionate.
 
Se discută mult despre educaţie, dar se pune rar întrebarea: ce oameni formează? Sau, mai detaliat: ce are educaţia de creat?, la ce ne putem aştepta de la educaţia existentă?, ce ne-ar trebui de la educaţia din zilele noastre?
 
Abia punând asemenea întrebări ne lămurim până la capăt. Creează educaţia inşi disciplinaţi, care respectă valorile din societate? Sau indivizi relativ buni profesional, care nu se interesează decât de ei înşişi? Sau veleitari care se strecoară, dar nu lasă mare lucru în urmă? Sau impostori care plac regimurilor manipulative, căci pot fi instrumentalizaţi? Sau forţă de muncă ce se vinde, dar nu are decât interese pecuniare? Sau oameni care pot să se descurce găsind un job, indiferent de condiţii? Sau persoane competente şi responsabile, în stare să-şi promoveze vederile? Sau personalităţi capabile să conceapă soluţii de interes obştesc şi să-şi asume răspunderi în societate?
 
Intrebarea principală a fost pusă recent de cineva care a interogat acut părăsirea idealului clasic al formării „personalităţii” prin educaţie şi a adresat o critică severă deturnării educaţiei spre simpla formare de „competenţe”. 
 
............
 
... in multe ţări se discută performanţa prealabilă a celor care ajung să conducă instituţii naţionale - agenţii, ministere, guverne, preşedinţii - şi internaţionale. Adesea se face o constatare amară: nu mai ajung la conducere, decât foarte rar, vârfuri ale promoţiilor.
 
In Franţa, sociologul Emmanuel Todt semnala, la un moment dat, faptul că, odată cu Nicholas Sarkozy, nu mai urca în fruntea ţării un absolvent ENA, ci un student oarecare, care s-a ocupat în timpul studiilor mai mult de activism politic.
 
La noi, un gazetar a obţinut tabele ale serviciilor secrete care atestau cât de modeşti au fost ca studenţi cei din vârful regimului lui Traian Băsescu şi încheia cu observaţia că notele de 5-8 au ajuns să aresteze notele de la 8 în sus.

Unii amintesc, desigur, că Einstein nu a fost un student strălucit. Dar se poate răspunde că era Einstein şi nu a pretins să conducă naţiuni şi lumea! Ocuparea de funcţii de conducere nu este neapărat un indicator de calitate a educaţiei cuiva sau a societăţii, iar ocuparea funcţiilor publice din zilele noastre cu absolvenţi mai degrabă de mijloc este mai curând un semnal de alarmă în privinţa ierarhiei valorilor dintr-o societate.
 
Mai ales că o asemenea ocupare a mers prea rar mână în mână cu reţinerea şi moderaţia oamenilor care nu sunt savanţi, dar şi-au păstrat bunul-simţ moral!...

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0597 sec