Coșul dvs este gol.
Ați uitat parola?
Nu aveți cont? Creați-l!

Elegie pentru uman

Elegie pentru uman
Autor:
Editura:
Anul publicării: 2016
Pagini: 332
Format: 13x20
Categoria: Critica literara
37,00 RON
Disponibilitate: în stoc

DESCRIERE

Elegie pentru uman. O critică a modernității poetice de la Pound la Cărtărescu - Radu Vancu

 
... era cumva natural ca literatura să fie în avangarda acestei «elegii pentru uman». Pe de o parte, fiindcă literatura şi umanul sunt coextensive, şi a fost o enormă greşeală strategică a modernităţii să încerce să-şi alieze literatura la cruciada ei anti-umană.
 
Au existat minţi care au refuzat să valideze silogismele modernităţii împotriva omului; care au găsit inacceptabil ca modernitatea, iniţiată în numele libertăţii, egalităţii şi fraternităţii omului, să ajungă să nege punctual fiecare dintre aceste trei concepte-promisiuni – pentru ca, în cele din urmă, să nege omul însuşi.
 
Fragmente:
 
... omul e o invenţie recentă. Cel puţin dacă ar fi să-l credem pe Michel Foucault – care-i stabileşte data de naştere cândva pe la sfârşitul secolului al XVIII-lea.
 
Coincident, aşadar, cu naşterea modernităţii. Şi ar fi murit, spune Foucault în acelaşi loc, peste două secole, deodată cu finele modernităţii, adică pe la mijlocul secolului XX – când istoria intră în era postumană.
 
Indiferent cât credit suntem dispuşi să- i acordăm lui Foucault, indiferent dacă ne raportăm favorabil sau critic la ceea ce americanii au numit the French theory, putem totuşi conveni că istoria omului coincide, aşadar, cu istoria modernităţii.
 
Sau, reformulând, am putea zice liniştiţi că omul e invenţia principală a modernităţii. Modernitatea stă sau cade odată cu această invenţie esenţială a ei.
 
Câtă vreme conceptul a ţinut, studiile despre om (ceea ce se cheamă azi human studies sau human sciences – al căror monument suprem sunt cele treisprezece volume masive din Les sciences humaines et la pensée occidentale publicate de Georges Gusdorf între 1966 şi 1988) au prosperat, drepturile omului au devenit dintr-o declaraţie o ştiinţă en toute règle, progresul a fost axiomatic în toate domeniile cunoaşterii tehnice şi ştiinţifice, ba chiar în asemenea măsură încât a emanat în mod natural o mistică a progresului, centrală în doctrina modernităţii; istoria însăşi s-a transformat din „registrul crimelor, nebuniilor şi nenorocirilor omenirii“, cum o numea cândva Gibbon, într- o belle époque în care până şi puţinele războaie par mai degrabă o butaforie.
 
Spus tout court, câtă vreme conceptul modern de om ţine, „ştiinţele sunt înfloritoare, spiritele se mişcă, este o plăcere să trăieşti“, ca să adaptez vremurilor moderne vorba umanistului medieval Ulrich von Hutten...
 
DIN CUPRINS:
 
Ce e „Elegia pentru uman“
 
PARTEA ÎNTÂI
Muzeul Anti-umanului
 
I. Ipoteza-om. De la inventare la eliminare
1. Invenţia numită om
2. Criza omului
3. Modernitatea dublă
4. Ipoteza-om
5. „Omul nu rezistă la bine“
6. Negaţia negaţiei umanului
7. „O lirică mai umană, mai personală“
8. Un Zeitgeist profund umanizat
9. „Cunoaşterea umană în totalitatea ei“
10. Omul Filo-uman
11. Argumentul nullibist aplicat umanului
12. Tipologia ilo-umanilor
 
............
 

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review

Titluri de același autor

Categorii

Edituri

Top

Promoţii

Parteneri

SC REALCONS SRL
www.libraronline.ro

Promo

Dezvaluiri
Agenda Medicala 2018

Comenzi telefonice

Telefonul clientului:
0722.546.544
Program:
L-V:9.00-17.30

Newsletter

Accesul clienţilor

Promo

Yoga - O calatorie in cautarea sinelui
Metoda de nastere prin yoga

Cărţi noi

Asistenţă online

asistenta Suntem deconectați
Created in 0.0968 sec
loader
Caut in catalog...
loader