Esenienii si manuscrisele de la Marea Moarta

Esenienii si manuscrisele de la Marea Moarta
Preț: 43,00 RON
Disponibilitate: în stoc la furnizor
ISBN: 973-111-379-1
Editura:
Anul publicării: 2013
Pagini: 224
Format: 13x20
Categoria: Dezvaluiri

DESCRIERE

Esenienii si manuscrisele de la Marea Moarta - Constantin Daniel …poate că descoperirea manuscriselor de la Marea Moartă are un înţeles simbolic pentru epoca noastră; in orice caz, ea a dus la publicarea unui număr imens de articole, de comunicări şi de cărţi. Cu toate acestea, legat de manuscrisele de mai sus există un mare număr de enigme, de probleme destul de obscure care nu au putut fi dezlegate până acum. In manuscrisele de la Marea Moartă apare foarte des expresia de "secret", "mister", menţionându-se secretele divine cunoscute de divinitate, de îngeri şi de puterile cereşti, precum şi secretele "minunate" pe care esenienii sau unii dintre ei susţin că ajung să le cunoască prin revelaţie. Aceste secrete "minunate" par a fi experienţe extatice... S-a spus de multe ori că descoperirea bibliotecii pustnicilor de lângă Marea Moartă reprezintă una dintre cele mai tulburătoare realizări în domeniul arheologiei din epoca noastră. Credem că aserţiunea aceasta este justificată de numărul mare cie scrieri descoperite - din care nu s-au publicat decât o mică parte - şi de interesul pe care aceste texte îl reprezintă pentru istoria religiilor. Constantin Daniel Fragment din carte: Esenienii, locuind în peşteri, este foarte probabil că, după zile întregi de izolare senzorială (lipsă de percepţii vizuale şi auditive), aveau astfel de halucinaţii vizuale - vedeau felurite arătări, - sau auzeau voci şi sunete, pe care le considerau ca ale divinităţii, ale îngerilor sau ale tainelor divine. Pe de altă parte, s-a pus în evidenţă că lipsa îndelungată de somn (peste trei zile) este şi ea în stare să provoace astfel de halucinaţii vizuale la subiecţii care au fost supuşi la asemenea experimente de suprimare voluntară (şi nu numai medicamentoasă) a somnului62. Tot astfel vom adăuga că esenienii de la Qumran nu beau la masă vin, ci ceea ce traducătorii textelot de la Marea Moartă au numit în mod foarte ciudat fie "must", fie "vin dulce", fie "suc". Cuvântul obişnuit pentru vin în ebraică este yayin, şi există şi un alt cuvânt rar pentru vin, 'asis, însă în Regula Comunităţii, VI, 4-5 se consemna că se bea în mod obişnuit o altă băutură numită tiros tradus în modul de mai sus de interpreţi. Se pare că băutura reprezenta o parte importantă la mesele esenienilor, căci masa este numită adesea "băutura celor Numeroşi". Se poate presupune că în această "băutură", care nu era vin, nici must (căci nu s-ar fi conservat în pustiu), se introducea de către conducătorii comunităţii eseniene o substanţă halucinogenă de tipul celei ce se extrage din claviceps purpurea (ciupercă parazită a bobului de secară, din care se fabrică actualul LSD), sau, de asemenea, o substanţă halucinogenă ca cea din ciuperca amanita muscaria, ori poate este vorba de un amestec de haşiş (cunoscut şi folosit apoi pe o scară mare de o sectă mistică islamică, haşişinii), ce provine dintr-o specie de cânepă, cannabis indica. In felul acesta s-ar putea explica viziunile descrise în mod atât de frecvent în manuscrisele de la Marea Moartă. Trebuie să adăugăm că şi alte cărţi scrise de esenieni, aşa-zisele cărţi eseniene pseudoepigrafice, menţionează deseori vederea divinităţii, a îngerilor şi a tainelor divine, doctrină care este cu totul străină de iudaismul tradiţional, pentru că, de pildă, în Faptele Apostolilor (cap. VII), Sf. Ştefan este ucis cu pietre fiindcă strigase că vede cerurile deschise şi divinitatea. Or, în cărţile eseniene, se poate citi că "dreptul" Enoch vede divinitatea. Tot astfel în Cartea tainelor lui Enoch se află numeroase teofanii (XXII, 1; XXII, 4-6, etc.) ca şi în Cartea Jubileelor (44, 5)...în manuscrisele de la Marea Moartă, esenienii îşi dau adesea denumirea de "lot, parte a lui Dumnezeu", iar A. Dupont-Sommer observă că termenul goral (lot, parte) revine deseori ca un leitmotiv în diferitele texte de la Qumran, frecvenţa sa corespunzând unei idei dominante, aceea a unei predestinări riguroase. Or Filon din Alexandria scrie: "Căci iată, el numeşte lot al lui Dumnezeu pe credinciosul său slujitor, văzătorul" (De plantatione, § 60) şi: "Să nu ne mirăm deci de a vedea astfel că lotul excepţional al Divinităţii Supreme... este, se spune, comunitatea sufletelor înţelepte care vede în chipul cel mai adânc, care nu se foloseşte decât de ochii fără de prihană şi totdeauna curaţi ai gândirii, care are privirea totdeauna clară şi îşi păstrează mereu calea dreaptă" (Deplantatione, §§ 58-59). CUPRINS: I. Din enigmele manuscriselor de la Marea Moartă 1. ORIGINEA MIŞCĂRII ESENIENE 2. SCIZIUNILE DIN MIŞCAREA ESENIANĂ 3. CINE SUNT PROROCII MINCINOŞI? 4. CINE SUNT TÂLHARII? II. Filon din Alexandria şi esenienii III. Două menţiuni revelatoare despre esenienii de la Marea Moartă IV. O importantă menţionare a esenienilor făcută de Ap. Pavel V. "Irodieni" - denumirea esenienilor în Noul Testament VI. Manuscrisele de la Marea Moartă şi literatura aramaică a iudeilor APOCRIFUL GENEZEI CARTEA LUI ENOCH Autor: Constantin Daniel

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0468 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.