Fake news și dezinformare online: recunoaște și verifică - Bogdan Oprea

Fake news și dezinformare online: recunoaște și verifică - Bogdan Oprea
-6%
Preț: 37,60 RON
40,00 RON (-6%)
Disponibilitate: în stoc
ISBN: 978-973-46-8418-2
Editura:
Anul publicării: 2021
Pagini: 240
Format: 17X24
Categoria: Stiinte sociale

DESCRIERE

Fake news și dezinformare online: recunoaște și verifică. Manual pentru toți utilizatorii de internet - Bogdan Oprea

 
... aşa-numitele news satires şi parodiile folosesc, într-o anumită măsură, o ascundere a realităţii înţeleasă de public şi necesară pentru a funcţiona şi pentru a produce această formă de divertisment. Asemenea tipuri de ştiri false presupun asumarea deschisă a faptului că nu sunt ştiri reale, ca o cheie de funcţionare a umorului. De partea cealaltă, cei care practică fabricarea şi manipularea intenţionează din capul locului să inducă în eroare. în timp ce scopul final al fabricării şi al manipulării este de a dezinforma sau de a atrage clicuri pentru bani din publicitate (clickbait), astfel de obiective sunt atinse prin intenţia imediată de a înşela oamenii, pretinzând că ştirea falsă pe care o văd aceştia este de fapt reală (Tandoc Jr. et al., 2018, pp. 147-148). Folosind acest model, autorii citaţi realizează o cartografiere a diferitelor definiţii pentru conceptul de fake news şi tipologiile sale, care cuprinde: în categoria celor cu un grad mare de facticitate, dar şi de intenţie - propaganda, manipularea şi jurnalismul de tipul native advertising; în categoria celor cu un grad mare de facticitate, dar unul scăzut de intenţie - aşa-numitele news satires; în categoria celor cu un grad scăzut de facticitate, dar cu un grad mare de intenţie - fabricările; iar în categoria celor cu un grad scăzut de facticitate şi de intenţie, aşa-numitele news parodies (Tandoc Jr. et al., 2018, p. 148).
(2) Al doilea aspect pe care Tandoc Jr. şi colaboratorii săi (2018) îl iau în considerare când analizează definiţiile date termenului de fake news şi tipologiilor sale vizează rolul pe care îl joacă publicul, audienţa. Autorii afirmă că, în timp ce ştirile sunt construite de jurnalişti, se pare că ştirile false sunt coelaborate de audienţă, deoarece producerea „efectului de fals” depinde mult de perceperea de către audienţă a falsului ca fiind real. Fără acest proces complet de inducere în eroare, fake news rămân ficţiuni (Tandoc Jr. et al., 2018, p. 148). Atunci când audienţa încurcă o ştire adevărată cu una falsă este afectată în mod real legitimitatea jurnalismului. Acest lucru este deosebit de important în contextul reţelelor de socializare, unde se schimbă informaţii, prin urmare semnificaţiile sunt negociate şi partajate. Gradul de socialitate a reţelelor de socializare adaugă o cărămidă la construcţia ştirilor false prin faptul că puterea lor constă în cât de bine pot pătrunde în sferele sociale. Sfera socială este consolidată de schimbul de informaţii şi se poate întâmpla ca, în ceea ce priveşte calitatea informaţiilor, aceasta să devină secundară (Tandoc Jr. et al., 2018, pp. 148-149)...
 
CUPRINS:
 
Introducere    7
Capitolul 1. O epocă a crizelor    15
1. 1.    O criză cognitivă    15
1. 2.    O criză epistemică    18
1. 3.    O criză de încredere în instituţiile publice    22
1. 4.    O criză de încredere în mass-media    23
1. 5.    O prea mare încredere în online?    28
Capitolul 2. Scurt istoric al influenţării maselor    33
Capitolul 3. Reţelele de socializare    45
Capitolul 4. Fenomenul dezinformării    49
4. 1.    Informarea. Informaţia: câmp conceptual    49
4. 2.    Dezinformarea: etimologie şi scurt istoric    51
4. 3.    Dezinformarea: câmp conceptual    55
4. 4.    Dezinformarea: taxonomie    67
4. 5.    Dezinformarea: elementele construcţiei    70
4. 6.    Alte concepte: tulburările informaţionale    72
4. 7.    Alte concepte: comunicarea înşelătoare    75
4. 8.    Alte concepte: înşelăciunea strategică    77
Capitolul 5. Fenomenul fake news    79
5. 1.    Adevărul. Ştirea (adevărată): câmp conceptual    79
5. 2.    Fake news: etimologie şi scurt istoric    86
5. 3.    Fake news: câmp conceptual    88
5. 4.    Alte concepte: mock news    97
Capitolul 6. Media alternative. Alt-right media. Alt-fact    99
6. 1.    Media alternative    99
6. 2.    Alt-right media    100
6. 3.    Alt-fact    102
Capitolul 7. Gatekeeping. Gatewatching    105
7. 1.    Gatekeeping    105
7. 2.    Gatewatching    108
 
...

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review

Cărți noi - Stiinte sociale

Created in 0.0610 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.