In căutarea memoriei. Apariţia unei noi ştiinţe a minţii - Eric R. Kandel

DESCRIERE
In căutarea memoriei. Apariţia unei noi ştiinţe a minţii - Eric R. Kandel
... conform teoriei procesului unic, în același loc pot să apară, în habituare și în sensibilizare, atât memoria pe termen scurt, cât și cea pe termen lung. în plus, în fiecare caz se produce o modificare a puterii sinaptice. în schimb, conform teoriei celor două procese, mecanismele modificărilor de scurtă durată și de lungă durată sunt fundamental diferite.
Memoria de scurtă durată produce o modificare a funcției sinapsei, întărind sau slăbind conexiunile preexistente; memoria de lungă durată necesită modificări anatomice. Antrenamentul de sensibilizare făcut de mai multe ori (repetiția) determină neuronii să dezvolte noi terminații, dând naștere memoriei de lungă durată, pe când habituarea determină neuronii să-și retragă terminațiile existente. Astfel, producând modificări structurale profunde, învățarea poate să facă active sinapsele inactive sau inactive sinapsele active.
Pentru ca un lucru intrat în memorie să fie util, trebuie să-ți poți aduce aminte de el. Rememorarea depinde de prezența unor indicii adecvate, pe care animalul să le poată asocia cu experiențele lui de învățare. Indiciile pol fi externe, cum ar fi un stimul senzorial în habituare, sensibilizare și condiționarea clasică, sau interne, produse de o idee sau de un impuls. în cazul reflexului de retragere a branhiei la Aplysia, indiciul de rememorare este extern: atingerea sifonului care declanșează reflexul.
Neuronii care determină amintirea stimulului sunt aceiași neuroni senzoriali și motori care au fost activați la început. Cum însă puterea și numărul conexiunilor sinaptice dintre acești neuroni s-au modificat prin învățare, potențialul de acțiune generat de stimulul senzorial aplicat sifonului „citește” noua stare a sinapsei când ajunge la terminațiile presinaptice, iar rememorarea generează o reacție mai puternică.
în cazul memoriei de lungă durată, la fel ca în cazul celei de scurtă durată, numărul conexiunilor sinaptice modificate poate fi suficient de mare pentru a reconfigura un circuit neural, dar de această dată din punct de vedere anatomic. De exemplu, înainte de antrenament, un stimul aplicat unui neuron senzorial al melcului Aplysia poate să fie destul de puternic pentru a determina neuronii motori care duc la branhie să activeze potențiale de acțiune, dar nu destul de puternic pentru a determina neuronii care duc la glanda secretoare de cerneală să facă același lucru.
Antrenamentul întărește nu doar sinapsele dintre neuronul senzorial și neuronii motori ai branhiei, ci și sinapsele dintre neuronul senzorial și neuronii motori ai glandei secretoare de cerneală. Când neuronul senzorial e stimulat după antrenament, reactivează amintirea reacției amplificate, ceea ce face neuronii motori ai branhiei și ai glandei secretoare de cerneală să declanșeze potențiale de acțiune, provocând în același timp expulzarea cernelii și retragerea branhiei. Astfel, forma comportamentului melcului este alterată...
CUPRINS:
Prefață 9
PARTEA I
Capitolul 1. Amintirile personale și biologia stocării mnezice 15
Capitolul 2. Copilăria vieneză 22
Capitolul 3. Educația americană 40
PARTEA A II-A
Capitolul 4. Celulă cu celulă 59
Capitolul 5. Celula nervoasă vorbește 77
Capitolul 6. Conversație între celulele nervoase 91
Capitolul 7. Sisteme neuronale simple și complexe 103
Capitolul 8. Amintiri diferite, zone cerebrale diferite 114
Capitolul 9. în căutarea unui sistem ideal pentru studiul memoriei... 130
Capitolul 10. Echivalenții neurali ai învățării 143
PARTEA A III-A
Capitolul 11. întărirea conexiunilor sinaptice 157
Capitolul 12. Un centru pentru neurobiologie și comportament 170
Capitolul 13. Chiar și comportamentele simple se pot modifica prin învățare 176
Capitolul 14. Experiența modifică sinapsele 185
Capitolul 15. Fundamentul biologic al individualității 194
Capitolul 16. Moleculele și memoria de scurtă durată 206
Capitolul 17. Memoria de lungă durată 222
Capitolul 18. Genele memoriei 228
Capitolul 19. Dialog între gene și sinapse 240
PARTEA A IV-A
Capitolul 20. întoarcere la memoria complexă 257
Capitolul 21. Sinapsele păstrează și cele mai dragi amintiri ale noastre 262
Capitolul 22. Imaginea cerebrală a lumii exterioare 269
Capitolul 23. Atenție! 279
PARTEA A V-A
Capitolul 24. Pastiluța roșie 289
Capitolul 25. Șoareci, oameni și boli mintale 303
Capitolul 26. Un nou mod de tratare a bolilor mintale 317
Capitolul 27. Biologia și renașterea gândirii psihanalitice 326
Capitolul 28. Conștiința 337
PARTEA A VI-A
Capitolul 29. Redescoperirea Vienei via Stockholm 351
Capitolul 30. Ce ne învață memoria. Perspective 370
Glosar 383
Note și bibliografie 399
Mulțumiri 435
Index 437
Categorii
-Edituri
-Comandă specială
-Top
-Promoţii
-- 47,04 RONPRP: 49,00 RON
- 70,50 RONPRP: 75,00 RON
- 46,06 RONPRP: 49,00 RON
În curând...
-Promo
-Accesul clienţilor
-Promo
-Cărţi noi
-- 45,12 RONPRP: 48,00 RON
- 50,15 RONPRP: 59,00 RON
- 63,75 RONPRP: 75,00 RON
REVIEW-URI