Initierile mistice - Orfeu

Initierile mistice - Orfeu
Autor:
ISBN: 973-111-279-4
Editura:
Anul publicării: 2013
Pagini: 160
Preț: 24,00 RON
Disponibilitate: în stoc

DESCRIERE

Initierile mistice. Orfeu Preocupat de originea cultelor si de vizitarea monumentelor stravechi in Calatorie in Grecia, Pausanias (sec. II d.Ch.) se arata un bun cunoscator al imnurilor homerice si orfice, judecand astfel valoarea lor poetica: "Cei ce se ocupa de mai mult timp cu poezia stiu ca imnurile lui Orfeu sunt foarte scurte si in general putine la numar. Lycomizii le cunosc si le canta la serbarile mysteriilor. Considerate drept creatii literare, ele se situeaza dupa imnurile lui Homer, dar se bucura de o mai mare cinstire din partea divinitatii decat imnurile homerice". Aproape toate poemele exprima nazuinta orfismului spre frumusete, puritate, dreptate si armonie omeneasca si contin doctrinele ce vor constitui temeiul renumitelor misterii orfice. Din respect fata de viata, initiatii nu purtau vesminte de lana intrucat aveau o origine animala. Aromatele tineau locul jerfelor sangeroase la orficii vegetarieni, convinsi ca in fiecare animal sacrificat se ascundea un suflet incarnat intr-o faptura necuvantatoare. Corpul era socotit o inchisoare in care zacea sufletul intemnitat, dupa cum reiesea din maxima: soma (= corp) – sema (= mormant). Orficii recurgeau la mortificari, ceremonii de spalare rituala si incantatii, spre a curma calvarul reincarnarilor successive, de care neinitiatii nu scapau niciodata. Cel eliberat de legaturile pamantesti, dupa ce isi rascumparase pacatul de urmas al titanilor, care se infruptasera din carnea divina a sfartecatului Dionysos-Zagreus, se indrepta spre lacasurile zeilor. Pentru drumul postum, el purta la gat talismanele care il invatau cuvintele de trecere, spre a le rosti la momentul potrivit, avand ca model Cartile mortilor din Egipul antic. Imnurile atribuite legendarului Orfeu au avut un destin mai fast decat cel al sectei mistice, creatoarea lor. Ele si-au asigurat supravietuirea nu numai prin valoarea si frumusetea lor ci si prin afinitatile morale cu crestinismul. Prin indubitabilul lor caracter filosofic, poetic si mistic, ele au lasat urme de nesters in imnografia universala. Fragment din carte: ....cele 24 de cânturi ale importantei lucrări ce data din secolele VII-V î.Hr., aveau ca autori probabili pe Theognetes sau Kekrops şi expuneau pe larg doctrina şi cosmogonia, sensibil diferită de cea a beoţianului Hesiod. întinsul fragment iniţial identifică în spirit panteist cele patru elemente primordiale cu universalul Zeus. El a fost citat de Eusebius din Cezareea după filozoful neoplatonic Porphyrios în Praeparatio Evangelica, III, 9. Celelalte citate au surse variate. Influenţa poeziei Egiptului faraonic, unde Orfeu a elaborat cândva lucrarea, se vădeşte în paralelismul membrelor şi în simetria antitetică a versurilor. Metis ("Prevederea"), soţia lui Zeus şi Eros sunt denumirile lui Phanes, cel născut din Oul cosmic, identificat aici cu Zeus, simbolul zeului universal, preamărit şi de Cleanthes din Assos în Imnul către Zeus'. Influenţa hesiodică este străvezie în descrierea temeliilor subpământene ale scoarţei terestre din final; Luna era socotită de Empedocle o copie fidelă a Terrei şi se afla în munţii Pământului, fiind adumbrită de crestele lor. Okeanos devine părintele tuturor lucrurilor după ce fusese "al zeilor tată" la Homer, care nu făcea nici o distincţie netă între zeu (Theos) şi daimon. In hesiodeanul "imn al vârstelor" oamenii drepţi din epoca de aur s-au preschimbat prin voia lui Zeus în daimoni care îi apărau pe cei drepţi. Treptat termenul personifică atributele divinităţii, unii dintre ei precum Muzele, Graţiile, Erynniile având propriile lor sărbători. Influenţaţi de orfism, adepţii lui Pythagoras credeau în daimoni, nişte "duhuri" ale Infernului, cum se va vedea în fragmentele următoare. Filosofii stoici îi socoteau divinităţi anonime sau "genii tutelare". Sensul peiorativ pe care l-a căpătat ulterior acest cuvânt l-am semnalat în Imnul către Helios, scris de neoplatonicianul Proclos din Lycia, care stigmatizează: "Toţi daimonii, nepotoliţii răufăcători ai omenirii" (op. cit. ant., p.232). ..................................... CUPRINS: Orfeu, muzicianul-poet POEME APOCRIFE Nota introductiva CUVANTARILE SACRE (HIEROI LOGOI) TESTAMENTE (DIATHEKAI) IMNURILE Nota introductiva ARGONAUTICELE Nota introductiva ARGONAUTICELE Postfata

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0630 sec