Limba si literatura romana pentru clasa a V-a. Caiet de exercitii - Ion Popa, Marinela Popa

Limba si literatura romana pentru clasa a V-a. Caiet de exercitii - Ion Popa, Marinela Popa
Preț: 24,90 RON
Disponibilitate: în stoc
ISBN: 978-606-38-0376-5
Editura:
Anul publicării: 2020
Pagini: 232
Format: 16x23
Categoria: Clasa a V-a

DESCRIERE

Limba si literatura romana pentru clasa a V-a. Caiet de exercitii - Ion Popa, Marinela Popa

 
Reţine!
» Textul este alcătuit dintr-o serie de cuvinte, propoziţii şi fraze care constituie o comunicare unitară, construită pe baza unei succesiuni logice de idei şi conform regulilor unei limbi.
» După scopul lor şi implicarea afectivă a autorului, textele sunt:
a)    literare - acelea în care autorul prezintă în mod expresiv, printr-o evaluare personală, apelând la imaginaţie, fapte, aspecte din natură, personaje, transmiţând totodată propriile gânduri, idei şi sentimente, cu scopul de a-l impresiona pe cititor; cuvintele sunt folosite cu un sens nou, figurat. Textul literar se numeşte şi operă literară. Textul literar poate fi alcătuit în versuri, în proză sau numai sub formă de dialog.
b)    nonliterare - acelea care nu presupun implicarea afectivă a autorului sau a vorbitorului şi au scopul de a-l informa pe cititor, de a-i oferi date precise, de a-1 convinge, fără să apeleze la imaginaţie, cuvintele fiind folosite cu sensul lor propriu, obişnuit. Texte nonliterare sunt articolele din ziare şi reviste, anunţurile, reclamele, reţetele de bucătărie, mersul trenurilor; cartea de telefon, anecdotele etc.
» Procedeele (modalităţile) prin care autorul înfăţişează într-un text literar sau nonliterar întâmplări, locuri şi oameni şi îşi exprimă astfel propriile gânduri, idei şi sentimente se numesc moduri de expunere.
» Modurile de expunere sunt:
a)    naraţiunea - procedeul prin care autorul povesteşte o întâmplare sau un şir de întâmplări, într-o anumită ordine;
b)    descrierea - procedeul prin care autorul înfăţişează un colţ din natură, anotimpuri, fenomene, chipuri de oameni sau diferite obiecte;
c)    dialogul - procedeul prin care se reproduce o discuţie între două sau mai multe personaje.
» Fiecare replică a unui dialog se marchează cu linie de dialog (—).
» Dialogul se asociază, de obicei, cu verbe de declaraţie sau de informare (a zice, a spune, a afirma, a întreba etc. j. Când verbele se află înaintea replicii, sunt urmate de două puncte [: ].
» Linia de dialog nu trebuie confundată cu cratima, care este mai scurtă şi nu se foloseşte niciodată la începutul rândului.
» într-un text literar modurile de expunere se pot îmbina între ele.
 
CUPRINS:
 
Unitatea 1 • Recapitularea cunoştinţelor
din ciclul primar    9
A.    Clasificarea textelor    10
B.    Părţile de vorbire    10
C.    Părţile de propoziţie    10
D.    Exerciţii    11
Evaluarea iniţială    15
Unitatea 2 • în lumea cărţii    17
A.    Cartea - obiect cultural    18
B.    Situaţia de comunicare    25
C.    Propoziţia şi semnele de punctuaţie. 29
Evaluare    40
Unitatea 3 • în universul familiei    41
Lectură    41
în zori, pe ploaie de Fănuş Neagu
A.    Textul literar    42
B.    Lexicul (vocabularul). Cuvântul -
unitatea de bază a vocabularului    53
C.    Sinonimele    57
D.    Antonimele    59
E.    Câmpul lexical    61
Evaluare    63
Unitatea 4 • Universul păsărilor    65
Lectură    65
Sărăcuţul!... de Emil Gârleanu
A.    Caracteristicile textului narativ    66
B.    Planul simplu şi planul dezvoltat.
Rezumatul    73
C.    Fonetica. Sunetele. Literele. Alfabetul.. 78 Câteva reguli ortografice şi ortoepice.. 80
D.    Silaba    83
E.    Semnele ortografice    85
F.    Accentul    88
Evaluare    91
Unitatea 5 • Lumea basmului    93
Lectură    93
Făt-Frumos cu carăta de sticlă
(fragmente) de Petre Ispirescu
A.    Literatura populară    94
Caracteristicile textelor literare
populare    94
Basmul    94
B.    Rezumatul. Povestirea    102
C.    Verbul    104
1.    Felul verbelor    104
2.    Modurile verbului    108
3.    Timpurile modului indicativ    111
4.    Funcţiile sintactice ale verbului... 116
5.    Ortografia verbului    117
Evaluare    121
Unitatea 6 • Farmecul naturii    123
Lectură    123
Somnoroase păsărele de Mihai Eminescu
A. Textul descriptiv. Imaginile artistice. 124
B.    Substantivul. Clasificare. Flexiune.... 130
C.    Articolul hotărât şi nehotărât    133
Scrierea substantivelor cu -ii şi -iii    135
D.    Posibilităţi combinatorii
ale substantivului    138
E.    Prepoziţia    141
 
...........

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0455 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.