Logopedia. Terapia tulburarilor de limbaj. Structuri deschise

Logopedia. Terapia tulburarilor de limbaj. Structuri deschise
Preț: 65,00 RON
Disponibilitate: stoc indisponibil
Editura:
Anul publicării: 2016
Pagini: 640
Format: 15x21
Categoria: Psihoterapie

DESCRIERE

Logopedia. Terapia tulburarilor de limbaj. Structuri deschise - Carolina Bodea Hategan

 
... pornind de la modelele explicative ale tulburărilor de limbaj şi prezentând metode de evaluare şi intervenţie a căror eficacitate a fost demonstrată ştiinţific, autoarea realizează o deschidere spre tulburările emoţionale, comportamentale, de învăţare şi nu numai, încadrându-le în contextul mai larg al mentalului uman.

Propunând direcţii concrete de evaluare şi intervenţie în cazul unor tulburări ale limbajului precum dislalia, bâlbâiala, rinolalia, dizartria, afazia, tulburările de voce, întârzierea în dezvoltarea limbajului, această carte are o importantă latură practică, îmbogăţind literatura de specialitate printr-un demers inovator şi binevenit...
 
...
 
Gimnastica aparatului articulator - exerciţii de gimnastică generală: exerciţii de gimnastică a trunchiului, a membrelor şi exerciţii pentru musculatura gâtului. - coordonarea inspiraţiei şi expiraţiei cu mişcările de gimnastică. - gimnastica aparatului articulator cuprinde o gamă foarte variată de exerciţii pentru maxilare, buze, obraji şi hmbă.
 
Exerciţiile trebuie făcute sistematic în fiecare zi cu o durată de 5 - 10 minute.
 
Exemple de exerciţii:
• pentru maxilare: - închiderea şi deschiderea alternativă a gurii. - mişcarea mandibulei alternativ la dreapta şi la stânga. - mişcarea mandibulei în sus şi în jos.
• pentru obraji: - umflarea şi sugerea obrajilor. - umflarea obrajilor alternativ prin trecerea aerului din stânga în dreapta.
• pentru buze: - alternativ buzele întinse — buzele rotunjite. - apucarea unei bucăţi de carton prin strângerea buzelor şi apoi relaxarea buzelor. - acoperirea incisivilor superiori cu buza superioară. - întinderea puternică a buzelor, aşa încât să se vadă foarte bine dinţii. - vibrarea puternică a buzelor.
• pentru limbă: - ridicarea şi coborârea vârfului limbii în spatele incisivilor superiori şi inferiori, menţinând gura larg deschisă...
 
...
 
Respiraţia diafragmatică
 
Consideraţii generale Respiraţia este prin excelenţă o tehnică corporală. Pe lângă faptul că îndeplineşte funcţia vitală de oxigenare a organismului, respiraţia are un rol important în vorbire.
 
În funcţie de nivelul de respiraţie solicitat, se produc efecte deosebit de contrastante asupra celor două planuri, fizic şi psihic.
 
Dacă respir în partea de sus, umflându-mi pieptul (respiraţie toracică) aceasta favorizează contracţia musculaturii gâtului, aparatului articulator şi îngreunează actul vorbirii.
 
Dacă respir în partea de jos (respiraţie diafragmatică), umflându-mi abdomenul, mă liniştesc, mă calmez, favorizând astfel fluidizarea vorbirii.
 
Respiraţia diafragmatică acţionează în acelaşi timp asupra fiziologicului (diminuând) ritmul cardiac şi respiratoriu) şi asupra mentalului, pe care îl linişteşte.
 
În acest sens respiraţia diafragmatică ilustrează pe deplin conţinutul proverbului „minte sănătoasă în corp sănătos”.
 
Aceasta reabilitează rolul unuia dintre muşchii de dimensiuni mari - uitat şi desconsiderat -ai respiraţiei, şi anume diafragma...
 
Cuprins:

Prefaţă

Capitolul I. Tulburările de limbaj şi comunicare — modele explicative şi direcţii de clasificare
1. Scurt istoric privind domeniul tulburărilor de limbaj şi comunicare
2. Logopedia. Ortofonia. Terapia limbajului şi a comunicării
3. Circumscrierea domeniului terapiei tulburărilor de limbaj şi comunicare
4. Modele de abordare a tulburărilor de limbaj şi comunicare
5. Criterii diagnostice în tulburările de limbaj şi comunicare reunite la nivelul principalelor
manuale de diagnostic
6. Modelul diagnostic propus de Guţu (1974)
7. Abordare conclusivă
Bibliografie

Capitolul II. Limbajul — abordări multidimensionale
1. Limbajul — perspectivă lingvistică
2. Aspecte ale neurofiziologiei aparatului fonoarticulator şi ale analizatorului verbo-auditiv
3. Vocea umană şi tulburările de voce
4. Elemente de fizică în abordarea limbajului
5. Abordare conclusivă
Bibliografie
Anexa I. Cuvinte cu scriere fonologică
Anexa II. Cuvinte complexe 
Anexa III. Cuvinte simple din punct de vedere fonologic

Capitolul III. Dislalia. Particularităţi ale demersului de evaluare şi intervenţie
1. Delimitări conceptuale
2. Factori de risc şi cauze ale tulburării dislalice
3. Tipuri de tulburări dislalice
4. Direcţii de evaluare
5. Direcţii de intervenţie
6. Abordare conclusivă
Bibliografie
Anexa I. Fişă de examinare logopedică complexă
Anexa II. Fişă de examinare logopedică
Anexa III. Fişă de examinare logopedică complexă

Capitolul IV. Dizartria. Particularităţi ale demersului de evaluare şi intervenţie
1. Delimitări conceptuale
2. Etiologia tulburării dizartrice
3. Simptomatologia tulburării dizartrice
4. Direcţii de diagnostic diferenţial
5. Tipuri şi forme ale tulburărilor dizartrice
6. Demersul de evaluare
7. Demersul de intervenţie
8. Tulburări asociate cu tulburarea dizartrică 
9. Prezentare studiu de caz
10. Abordare conclusivă
Bibliografie

Capitolul V. Rinolalia. Particularităţi ale demersului de evaluare şi intervenţie
1. Aspecte introductive. Delimitări conceptuale
2. Etiologia tulburărilor rinolalice
3. Date din embriogeneză relaţionate cu despicăturile labio-maxilo-palatine
4. Despicăturile labio-maxilo-palatine (keilo-gnato-palato-schizis) 
5. Sindroame asociate cu despicăturile labio-maxilo-palatine 
6. Implicaţiile despicăturilor labio-maxilo-faciale. Manifestări clinice
7. Formele de rinolalie şi specificul acestora
8. Direcţii terapeutice
9. Instrumentar utilizat în evaluare şi intervenţia în tulburările rinolalice
10. Abordare conclusivă
Bibliografie

Capitolul VI. Tulburările de ritm şi de fluenţă. Bâlbâiala
1. Delimitări conceptuale
2. Forme ale tulburărilor de ritm şi fluenţă
3. Bâlbâiala — tulburare de ritm şi fluenţă
4. Bâlbâiala — demersuri de evaluare şi intervenţie
5. Demers psiholingvistic integrat de evaluare şi intervenţie în contextul bâlbâielii — model de bună practică
6. Abordare conclusivă
Bibliografie
Anexa I. Fişă de examinare logopedică (pentru utilizare în contextul bâlbâielii) (propusă de Bodea Haţegan, 2015)

Capitolul VII. Afazia. Delimitări simptomatologice, direcţii de evaluare şi intervenţie
1. Delimitări conceptuale
2. Etiologie
3. Direcţii de diagnostic diferenţial
4. Particularităţile tulburărilor afazice
5. Clasificarea afaziilor şi descrierea acestora
6. Incidenţa şi prevalenţa afaziei
7. Direcţii de evaluare a persoanei care prezintă afazie
8. Direcţii terapeutice în contextul afaziei la adult
9. Pronosticul în afazie şi factorii care modelează formularea acestui pronostic
10. Afazia la copil
11. Abordare conclusivă
Bibliografie

Capitolul VIII. Tulburările de voce — aspecte teoretice şi aplicaţii practice
1. Actul fonator. Aspecte introductive
2. Tulburarea de voce — semn sau/şi simptom al unei boli sau tulburări 
3. Etiologia tulburărilor de voce
4. Tipuri de tulburări de voce
5. Direcţii de evaluare a tulburărilor de voce. Instrumentar utilizat
6. Demersul terapeutic
7. Abordare conclusivă
Bibliografie

Capitolul IX. Întârzierea în dezvoltarea limbajului. Prevenţie, diagnostic şi intervenţie
1. Delimitări conceptuale
2. Factorii de risc şi cauzele apariţiei întârzierii în dezvoltarea limbajului
3. Semne şi particularităţi ale întârzierii în dezvoltarea limbajului
4. Direcţii de diagnostic diferenţial
5. Direcţii de evaluare
6. Direcţii de intervenţie
7. Concluzii
Bibliografie
Anexa I. Scala de dezvoltare auditivă: de la 0 la 6 ani (Dezvoltarea limbajului receptiv, a percepţiei auditive şi a memoriei auditive)
Anexa II. Fişă de evaluare a limbajului (intervalul de vârstă 6–7 ani)
Anexa III. Listă cu material verbal pentru implementarea tehnicii celor 50 de cuvinte — T50

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0615 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.