Ma eliberez (Frederic Fanget)

Ma eliberez (Frederic Fanget)
Preț: 25,00 RON
Disponibilitate: stoc indisponibil
ISBN: 606-719-139-4
Editura:
Anul publicării: 2015
Pagini: 151
Format: 13x20
Categoria: Psihologie

DESCRIERE

Ma eliberez (Frederic Fanget) ORIGINEA INFANTILĂ A SCHEMEI COGNITIVE NECONDIŢIONATE Tehnica socratică a chestionării, folosită de aliat, ii permite acestuia să găsească originea schemei necondiţionate. Aliatul: „De când spuneţi că nu sunteţi interesantă şi nu vă meritaţi locul?“ Adriana: „Mama n-a vrut să mă dea la şcoală până la 7 ani. Aveam foarte mult chef să merg acolo, dar ea îmi spunea că nu era locul meu. Eram o familie săracă şi nu aveam acces la şcolarizare...'' Adesea, schemele cognitive din copilărie au motive să se formeze. Date fiind sărăcia ei, locul unde trăia, Adriana n-a putut fi şcolarizată. în acest context, se înţelege de ce şi-a stabilit reguli drastice de reuşită. Trebuia să-şi găsească un loc şi mai trebuia să-l merite. Această construcţie, care era cu totul realistă şi justificată în mediul unde a crescut Adriana, nu mai este aşa astăzi. Ea are acum venituri, mijloace; nu mai este în pericol. Aceste scheme cognitive sunt credinţe copilăreşti care continuă să se exprime prin vocea critică interioară in momentul când discută cu directorul. De altfel, Adriana a explicat pe larg că nu se credea o fetiţă interesantă, pentru că mama ei nu o trimisese la şcoală, in mintea ei de copilă, înţelesese că doar copiii interesanţi aveau un viitor şi mergeau la şcoală. După cum se vede în Schema 5 de la pagina următoare, punctul de plecare al conceptualizării este regula de viaţă pe care ne-o stabilim, în cazul de faţă „Trebuie să-ţi meriţi locul“. Pentru a da satisfacţie regulii ei de viaţă, Adriana îşi pune condiţii care intră în aşa-numita schemă condiţionată: „Dacă voi reuşi, atunci îmi voi merita locul“. Pentru a împlini această condiţie, Adriana va face tot ce trebuie, va munci mult, îşi va părăsi patria şi va emigra în Franţa, unde va găsi un post de conducere. Dar, atunci când trece printr-o situaţie care îi pune sub semnul îndoielii reuşita prin merit (întrevederea cu directorul), resimte dureros apariţia schemei sale necondiţionate. Atunci se impune în mintea ei ideea că nu este deloc interesantă, că nu e la înălţime. Ţinând cont de copilăria ei, se crede o impostoare, ceea ce îi confirmă pe deplin faptul că nu îşi merită postul. Toate acestea întreţin o nelinişte intensă şi o fac să nu mai caute să se pună în valoare. Acest comportament de retragere îi va întări ideea despre ea însăşi că nu este prea interesantă, ceea ce, bineînţeles, îi va reconfirma schema necondiţionată „Nu sunt o fiinţă interesantă“, aceasta fiind bazată pe faptul că a avut o copilărie trăită în sărăcie, fără şcolarizare şi, prin urmare, nu-şi merită locul. Cercul s-a închis. Este oare Adriana cu adevărat neinteresantă sau doar aşa crede ea? ……………… ORIGINEA SCHEMEI „SUNT UN INCAPABIL'' Acum sa studiem un alt exemplu de exprimare a schemei necondiţionate, cel al lui Sebastien, cu care aţi făcut cunoştinţă in capitolul precedent si care a continuat efortul de a se descoperi pe sine. Va amintiti de Sébastien, ce stresat era de întrevederile cu şeful sau, nu? Pentru că anxietatea nu i-a dispărut total, era inevitabil să continue psihoterapia. In majoritatea cazurilor, demersul ce constă în expunerea regulilor de viaţă (cleiul care cimentează cele două faţete ale medaliei), valorile şi virtuţile (faţa pozitivă a medaliei) şi schema cognitivă condiţionată (faţa negativă a medaliei) este suficient să aducă uşurare. Dar în psihoterapie, se întâmplă ca, în cazul unor persoane, acest efort să nu fie suficient, chiar dacă le face să progreseze. Atunci trebuie dezvăluită schema lor necondiţionată, această credinţă negativă pe care o au despre ele, care le destabilizează şi care trebuie deseori căutată în trecutul lor pentru a fi mai bine înţeleasă. Conştientizarea acestui trecut dureros explică adesea intensitatea neliniştii resimţite in situaţii de viaţă cu totul... …………… CUPRINS: Introducere CAPITOLUL 1. Metoda mea de eliberare Nu putem fi reduşi la o lipsă sau la un defect grav! Suferinţe şi virtuţi Medalia cu două feţe Cum să ne eliberăm de regulile noastre de viaţă? Cum ne domolim vocea critică interioară? CAPITOLUL 2. Vocea interioară, o fereastră deschisă spre viaţa psihică Vocea interioară, radioul nostru mental Vocea critică interioară, un duşman cotropitor? CAPITOLUL 3. Mă înţeleg pe mine însumi Cum să ducem la bun sfârşit conceptualizarea Deveniţi propriul vostru aliat Exigenţe mari Conceptualizarea CAPITOLUL 4. Mă eliberez de regulile mele de viaţă Să ne ascultăm vocea critică interioară şi să‑i conştientizăm efectul negativ Teama de a nu fi la înălţime Povara regulii asupra vieţii noastre CAPITOLUL 5. Mă eliberez de schemele mele cognitive infantile La originea vocii critice interioare: schemele cognitive infantile Sindromul imposturii, „Trebuie să îţi meriţi locul" Originea schemei „Sunt un incapabil" CAPITOLUL 6. E rândul fiecăruia să se elibereze Regulile de viaţă faţă de alţii sau faţă de societate „Trebuie să fim corespunzători" „Trebuie să fiu mereu iubit(ă), apreciat(ă)" „Trebuie să fii integru/ă" Trebuie să ajungem în miezul lucrurilor Alte reguli de viaţă cotidiană CAPITOLUL 7. Trucurile necesare pentru a ne gestiona mai bine vocea interioară Mai degrabă să alegem decât să suferim Interesul pentru terapia prin asertivitate Să fim asertivi cu vocea noastră critică interioară Schimbarea punctului de vedere în raport cu vocea critică interioară Concluzie Mulţumiri

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0658 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.