Managementul programelor de formare continuă a cadrelor didactice. Ghid practic - Laura Șerbănescu

Managementul programelor de formare continuă a cadrelor didactice. Ghid practic - Laura Șerbănescu
-20%
Preț: 36,00 RON
45,00 RON (-20%)
Disponibilitate: în stoc
ISBN: 978-973-46-8245-4
Editura:
Anul publicării: 2020
Pagini: 280
Format: 17x24
Categoria: Cursuri diverse

DESCRIERE

Managementul programelor de formare continuă a cadrelor didactice. Ghid practic - Laura Șerbănescu

 
Obiective operaţionale
Obiectivele operaţionale sunt foarte concrete, formulate în termeni de schimbări comportamentale, finalităţile educaţionale cu cel mai redus grad de generalitate, care se obţin prin derivarea celor intermediare, cu grad mai ridicat de generalitate. Ele se ating pe termen scurt, în situaţii specifice de instruire, învăţare şi formare.
 
Formularea obiectivelor în termeni de comportament este justificată şi necesară, întrucât comportamentele pot fi observate direct, analizate, grupate, clasificate şi evaluate în mod obiectiv. Obiectivele operaţionale se formulează pentru activităţile educaţionale desfăşurate la micronivel pedagogic, într-un mod concret, precis, univoc, prin specificarea comportamentelor observabile şi măsurabile care se aşteaptă de la educabili/formabili pe parcursul şi la finele activităţilor didactice.
 
Formularea clară şi concretă a obiectivelor operaţionale face ca acestea să constituie reperele didactice ale activităţilor instructiv-educative realizate la micronivel educaţional; în funcţie de ele se realizează proiectarea, organizarea, conducerea, evaluarea şi reglarea activităţilor instructiv-educative determinate şi concrete realizate la micronivel educaţional (Bocoş [coord.], Răduţ-Taciu, Stan, 2018).

Elementele constitutive ale obiectivelor operaţionale sunt:
1)    Descrierea comportamentului observabil al formabilului, a performanţei standard/ minime aşteptate pe parcursul şi la finalul activităţii de instruire/fortnare; această descriere se realizează cu ajutorul „verbelor concrete”/„verbelor de acţiune’’/„verbe-lor-acţiuni”, evitându-se verbele cu spectru larg, de tipul „a cunoaşte”, „a şti”, „a înţelege”, „a asimila”, „a aprecia” etc., considerate de Viviane şi Gilbert de Landsheere (1979) „verbe intelectualiste”, susceptibile de a conduce la interpretări variate şi de a provoca dezacorduri.

2)    Precizarea condiţiilor de producere şi manifestare a comportamentului - descrierea concretă şi contextualizată a condiţiilor didactice în care fonnabilii vor demonstra că au dobândit performanţa preconizată standard/minimă (respectiv schimbarea calitativă sau cantitativă dorită) prin: configurarea situaţiei de învăţare, în special pe dimensiunea ei metodologică; prezentarea ariilor şi elementelor de conţinut vehiculate; oferirea de instrucţiuni; precizarea materialelor didactice, a mijloacelor de învăţământ utilizate etc.

3)    Precizarea criteriilor şi standardelor de performanţă care vor fi utilizate în evaluare -indicatorii şi exigenţele care ţin de acceptarea performanţei standard/minime, care pot fi valorificaţi în explicitarea concretă şi precisă a schimbărilor dorite şi prefigurate prin respectivul obiectiv operaţional.
Considerăm utile câteva precizări generale referitoare la obiectivele operaţionale, la formularea lor şi la statutul lor pedagogic (Bocoş, Jucan, 2019a):
-    se referă la educabil/formabil, condensează şi descriu ceea ce urmează să ştie şi/sau să facă acesta, respectiv performanţa pe care acesta trebuie să o dovedească, pe parcursul sau la finele unei secvenţe de instruire, învăţare sau formare;
-    se referă la modificările evolutive calitative şi cantitative ale perfonnanţelor şi competenţelor educabililor/fonnabililor, la noile achiziţii ale acestora (de exemplu: noi cunoştinţe, noi operaţiuni mintale sau practice/materiale, noi acţiuni, noi capacităţi şi competenţe intelectuale sau practice etc.);
 
CUPRINS:
 
Cuvănt-înainte (Constantin Cucoş)    9
Cuvănt-înainte (Romiţă Iucu)    11

Capitolul 1. Repere conceptuale şi abordări strategice actuale în fonnarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice    15
1. 1.    Competenţele profesionale în cariera didactică    15
1. 1. 1.    Competenţa didactică şi (re)semnificarea ei în sistemul formării cadrelor didactice    15
1. 1. 2.    Aptitudinea pedagogică    24
1. 1. 3.    Rolul competenţelor profesionale în formarea cadrelor didactice    26
1. 2.    Profesionalizarea carierei didactice    29
1. 2. 1.    Cariera didactică: perspectiva profesionalizării    29
1. 2. 2.    Profesionalizarea cadrelor didactice - o realitate actuală multidimensională    33
1. 3.    Standardele profesiei didactice - repere fundamentale în profesionalizarea pentru cariera didactică    35

Capitolul 2. Formarea cadrelor didactice - abordare integrativ-sistemică    39
2. 1.    Subsistemele formării iniţiale şi continue pentru profesori şi autoformarea. Legăturile sistemice dintre ele    39
2. 2.    Politici educaţionale europene şi naţionale    41
2. 2. 1.    Obiectivele formării cadrelor didactice în Uniunea Europeană şi în România    41
2. 2. 2.    Particularităţi europene şi naţionale ale politicilor referitoare la formarea cadrelor didactice    42
2. 2. 3.    Politici, strategii şi programe de formare continuă în România    52
2. 3.    Modele europene de formare profesională a cadrelor didactice    59
2. 3. 1.    Formarea iniţială a profesorilor în Europa    59
2. 3. 1. 1.    Calificarea deplină a profesorilor care au finalizat formarea iniţială    63
2. 3. 1. 2.    Rutele alternative pentru o calificare    didactică    63
2. 3. 1. 3.    Stagiatura şi mentoratul - modalităţi de sprijin profesional pentru cadrele didactice    64
2. 3. 2.    Modele, strategii şi măsuri în dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice din Europa    66
2. 3. 2. 1.    Statutul dezvoltării profesionale continue
 
............

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review

Cursuri diverse - Cele mai vândute cărți

Created in 0.0483 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.