Pedagogie. Provocari si dileme privind scoala si profesia didactica

Pedagogie. Provocari si dileme privind scoala si profesia didactica
-20%
Autor:
Editura:
Anul publicării: 2017
Pagini: 232
Format: 17x24
Preț: 24,00 RON
30,00 RON (-20%)
Disponibilitate: în stoc

DESCRIERE

Pedagogie. Provocari si dileme privind scoala si profesia didactica - Emil Paun

 
... este şcoala actuală în criză, iar dacă da, ce schimbări structurale şi funcţionale se impun pentru depăşirea acesteia?
 
Pornind de la aceste întrebări, Emil Păun face o trecere în revistă a provocărilor cu care se confruntă şcoala: globalizarea, echitatea, calitatea şi egalitatea, lărgirea şi diversificarea cîmpului educaţional, noile tehnologii de comunicare etc...
 
Din carte:
 
... Mead plasează debutul fazei a doua în momentul şcolarizării copilului. Şcoala constituie un mediu organizat în care conduita copilului este reglementată de norme. Intrând în perioada jocului organizat, copilul trece progresiv de la rolurile concrete şi particulare la cele generale şi abstracte. In acest proces de abstractizare a rolurilor se trece de la „celălalt concret” la construirea „celuilalt generalizat”.
 
Partenerii nu mai sunt persoane concrete, ci structuri instituţionalizate - familie, şcoală, grupuri etc. Această fază reprezintă un pas important în construcţia personalităţii copilului/elevului. Ultima fază este reprezentată de momentul în care individul devine membru activ al comunităţii şi al „celorlalţi generalizaţi” cu care s-a identificat.
 
In această fază, personalitatea fiecăruia se obiectivează în două aspecte identitare: identitatea colectivă, în bună măsură moştenită, care reprezintă rezultatul procesului de educaţie şi socializare, şi identitatea individuală, care constituie opţiunea fiecăruia, fiind rezultatul construcţiei care se realizează în interacţiunea cu ceilalţi.
 
Personalitatea se construieşte ca un echilibru între socializare şi individualizare. Altminteri pot să se manifeste desincronizări şi disfuncţionalităţi. Când domină socializarea, individul este mai degrabă conformist, iar când domină individualizarea, el are pronunţate manifestări originale şi inovatoare.
 
In concluzie, esenţa interacţionismului simbolic constă în faptul că indivizii trăiesc într-un mediu care, pe lângă dimensiunea fizică, are o pregnantă dimensiune simbolică.
 
In acest spaţiu simbolic, actorii sociali, aflaţi în interacţiune, construiesc semnificaţii ale acţiunilor şi interacţiunilor lor cu ajutorul simbolurilor. Datorită simbolurilor (încărcate de semnificaţii) ne putem situa în locul celuilalt, întrucât împărtăşim aceleaşi simboluri.
 
Jean Piaget şi socializarea morală
 
Deşi concepţia lui J. Piaget este dominant constructivist-cognitivistă şi se înscrie în domeniul analizei proceselor de învăţare individuală, el are contribuţii notabile şi în analiza proceselor de educaţie şi socializare.
 
De altminteri, putem să încadrăm, iară a greşi, teoria lui Piaget în categoria teoriilor interacţioniste. Aici ne vom referi doar la contribuţiile lui Piaget privind procesul de socializare morală a copilului.
 
Concepţia lui Piaget se depărtează atât de viziunea lui E. Durkheim asupra educaţiei şi socializării, cât şi de funcţionalismul parsonsian. In lucrarea sa Judecata morală la copil Piaget se confruntă cu Durkheim cu privire la natura empirică a regulilor morale, cu ideile susţinute de acesta din urmă în lucrările sale Educaţia morală şi Diviziunea muncii sociale.
 
Pentru Piaget, care, în principiu, este de acord cu definiţia dată de Durkheim educaţiei ca „socializare metodică a tinerei generaţii”, socializarea este similară cu educaţia morală. Substanţa morală a socializării este aspectul dominant care-l preocupă pe Piaget atunci când abordează problematica socializării copilului.
 
Spre deosebire de Durkheim, pentru care socializarea reprezintă un proces de transmitere şi de inculcare de norme şi valori de către agenţii socializatori (în teoriile culturaliste - instituţii), în care socializatul suferă acţiunea socializatoare în mod pasiv (şi, adesea, coercitiv), Piaget concepe socializarea ca o construcţie activă şi interactivă.
 
Piaget opune raporturilor autoritar-coercitive pe cele de cooperare. Este evidentă poziţia interactiv-constructivistă avansată de Piaget, prin care a creat o breşă importantă în paradigma normativă care concepe socializarea ca pe un proces liniar şi unificator (standardizator chiar), ca o acumulare progresivă de comportamente sociale.
 
Piaget concepe socializarea ca pe un proces stadial continuu de construcţie individuală şi colectivă care include trei aspecte esenţiale:
 
-    cognitiv, care se concretizează în sistemul de norme şi reguli care reglementează conduita copilului;
-    afectiv, care se referă la aspectul energetic al conduitei şi se obiectivează în sistemul de valori;
-    expresiv (sau conativ), care se referă la semnificanţii conduitei, la sistemul de semne al acesteia.
 
 
DIN CUPRINS:
 
Cuvânt-înainte  
 
PARTEA I
DE LA PEDAGOGIE LA ŞTIINŢELE EDUCAŢIEI
 
Capitolul I. Premisele epistemologice ale întemeierii ştiinţelor    
Cunoaşterea comună şi cunoaşterea ştiinţifică   
Condiţii de legitimare a ştiinţelor   
Stiluri explicative în ştiinţele socioumane    
 
Capitolul II. Identitatea şi legitimitatea pedagogiei ca ştiinţă  
Perioada preştiinţifică    
Perioada ştiinţifică (mituri fondatoare: Comenius, Rousseau, Durkheim)
   
Capitolul III. Pedagogia - un cadru conceptual    
Capitolul IV. Tranziţia spre ştiinţele educaţiei    
Repere istorice privind ştiinţele educaţiei  
Specificul şi statutul epistemologic al ştiinţelor educaţiei  
 
Capitolul V. Teorii şi paradigme în pedagogie şi ştiinţele educaţiei   
Teoriile contemporane ale educaţiei: clasificarea elaborată de Yves Bertrand    
Teorii în ştiinţele educaţiei. O perspectivă interdisciplinară   
Etnometodologia - o fenomenologie a vieţii cotidiene  
Paradigmele socioculturale şi educaţionale. Clasificarea lui Yves Bertrand şi Paul Valois   
Paradigmele educaţionale. Clasificarea lui Jean-Claude Brief şi Jocelyne Morin
 
...

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review

Pedagogie - Psihologia copilului - Cele mai vândute cărți

18,36 RON
22,95 RON (-20%)
18,36 RON
22,95 RON (-20%)
Created in 0.0973 sec