Pedagogii alternative

Preț: 23,90 RON
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Ion Albulescu
Editura: All
Anul publicării: 2014
Pagini: 293
Format: 13x20
Categoria: Psihologie
DESCRIERE
Pedagogii alternative - Ion Albulescu
…după o îndelungată perioadă de uniformizare a învăţământului din ţara noastră, în ultimele două decenii au fost reglementate legal şi promovate mai multe alternative Ia sistemul tradiţional de învăţământ: Pedagogia Montessori, Pedagogia Waldorf, Pedagogia curativă, Pedagogia Freinet, Planul Jena, Programul Step-by-Step.
într-o perioadă relativ scurtă de timp, acestea s-au dezvoltat semnificativ antrenând un număr din ce în ce mai mare de elevi şi de cadre didactice.
Desigur, existenţa diferitelor alternative este benefică pentru un sistem de învăţământ dinamic şi deschis, ele punând în evidenţă şi valorificând, într-o perspectivă proprie, specifică, aspecte mai puţin vizate în învăţământul tradiţional.
Ele promovează modalităţi de realizare a procesului educaţional care oferă alte variante organizatorice şi funcţionale decât cele proprii şcolii tradiţionale, ca urmare a unor viziuni de ansamblu diferite asupra marilor sisteme pedagogice contemporane, precum şi asupra practicilor şcolare actuale din lume.
Fragment din carte
Innoirea metodelor de educaţie
Pornind de la analiza condiţiilor în care se află copilul la şcoală, Maria Montessori ajungea la concluzia că este necesară înnoirea metodelor de educaţie şi instruire.
De altfel, ea a numit "metodă" alternativa educaţională pe care a creat-o, sub această denumire fiind cunoscută şi astăzi de cei mai mulţi pedagogi, prezentă în dicţionare, enciclopedii şi manuale.
In condiţiile de viaţă şi de educaţie din şcolile tradiţionale, constata Maria Montessori, copiii nu se puteau dezvolta adecvat din punct de vedere fizic, psihic şi social deoarece erau supuşi unui tratament de imobilizare, izolare, pasivitate, care le limita dezvoltarea.
In consecinţă, era necesară o schimbare radicală a şcolii, însă nu pentru a o face mai frumoasă şi mai uşoară, ci pentru a contribui într-o mai mare măsură la dezvoltarea personalităţii copilului.
Această schimbare presupune ca educaţia să permită o cucerire de către elev, printr-un efort propriu, a unor grade succesive de independenţă. Copilul, în care se structurează personalitatea adultului de mâine, nu imită, ci "absoarbe" din jur şi asimilează ceea ce îi este necesar.
Simţurile copilului de vârstă mică sunt ca un fel de cana¬le prin care mintea absoarbe elemente din mediul ambiant ca pe o hrană spirituală. Acest fenomen este spontan, inconştient şi de o necesitate legică obiectivă, ca orice fenomen din natură.
Astfel, copilul îl clădeşte în sine pe adultul de mâine folosindu-se de materialul pe care îl găseşte în mediul ambiant.
... în opinia Mariei Montessori, copilul nu este format de educator, ci se construieşte singur ca personalitate în virtutea forţelor naturale de care dispune.
Ca urmare, a educa înseamnă a crea mediul potrivit satisfacerii nevoii copilului de a asimila spontan, ceea ce presupune pregătirea şi organizarea stimulilor externi.
Trei factori, aflaţi într-o relaţie de interconectare şi intercondiţionare, stau la baza realizării educaţiei: copilul, educatorul şi mediul educativ.
Pedagogia Montessori recunoaşte educabilitatea oricărei fiinţe umane: fiecare copil dispune de capacitatea de a fi educat şi, mai ales, de a se autoeduca.
Educatorul bine pregătit şi mediul educativ special amenajat trebuie să asigure condiţiile esenţiale pentru ca aceste capacităţi să se împlinească.
CUPRINS:
Cuvânt înainte
I. Pedagogia Montessori
Introducere
1. Cunoaşterea legilor dezvoltării copilului
2. înnoirea metodelor de educaţie
3. Respectarea libertăţii copilului
4. Materialele didactice şi ambianţa educaţională
5. Organizarea şi realizarea activităţilor
6. Disciplina
Concluzii
Bibliografie
II. Pedagogia Waldorf
Introducere
1. Concepţia filosofică şi pedagogică a lui Rudolf Steiner
2. Fundamente ale pedagogiei Waldorf
3. Cunoaşterea copilului şi a legilor copilăriei
4. Repere metodice
5. Predarea şi învăţarea în epoci
6. Euritmia. Ritmul şi voinţa
7. O şcoală fără manuale şi fără note
8. Cursurile artistice şi practice
9. Relaţiile pedagogice şi conducerea clasei de către profesor
10. Conducerea şcolii
11. Relaţia şcolii cu părinţii
Concluzii
Bibliografie
III. Pedagogia curativă
Introducere
1. Ce este pedagogia curativă?
2. Fundamentele educaţiei în centrele de pedagogie curativă
3. Modalităţi de recuperare şi integrare socială a copiilor deficienţi
4. Mediul şcolar şi relaţiile pedagogice
5. Socioterapia
Concluzii
Bibliografie
IV. Pedagogia Freinet
Introducere
1. Critica şcolii tradiţionale
2. Construirea personalităţii
3. Centrarea pe elev a activităţii didactice
4. Activitatea personalizată
5. Jocul şi munca
6. Tehnicile Freinet
7. Comunicarea şi exprimarea
8. Educaţia pentru reuşită şcolară
9. Consiliul de cooperare al clasei
10. Disciplina
Concluzii
Bibliografie
V. Planul Jena
Introducere
1. Dezvoltarea copilului în comunitate
2. Orientarea procesului de învăţământ
3. Organizarea activităţilor
4. Planul ritmic de activităţi
5. Aspecte metodologice
6. Evaluarea elevilor
7. Amenajarea spaţiului educaţional
8. Relaţia şcolii cu părinţii
Concluzii
Bibliografie
VI. Programul step-by-step
Introducere
1. Fundamente psiho-pedagogice
2. Caracteristici distinctive
3. Concepte globale în Programul Step-by-Step
4. Individualizarea instruirii
5. Debutul activităţilor zilnice
6. Comportamentul învăţătoarei
7. Evaluarea elevilor
8. Participarea familiei la viaţa şcolii
Concluzii
Bibliografie
Categorii
-Edituri
-Comandă specială
-Top
-Promoţii
-- 107,10 RONPRP: 119,00 RON
- 68,62 RONPRP: 73,00 RON
- 53,10 RONPRP: 59,00 RON
În curând...
-Promo
-Accesul clienţilor
-Promo
-Cărţi noi
-- 45,00 RON
- 107,10 RONPRP: 119,00 RON
- 68,62 RONPRP: 73,00 RON
REVIEW-URI