Practica cercetarii in stiintele educatiei. Probleme critice, diagnoza, actiune - Marin Manolescu

Practica cercetarii in stiintele educatiei. Probleme critice, diagnoza, actiune - Marin Manolescu
-10%
Preț: 61,20 RON
68,00 RON (-10%)
Disponibilitate: în stoc
ISBN: 978-606-28-1116-7
Editura:
Anul publicării: 2020
Pagini: 412
Format: 17x24
Categoria: Stiinte sociale

DESCRIERE

Practica cercetarii in stiintele educatiei. Probleme critice, diagnoza, actiune - Marin Manolescu

 
Tirania diplomelor ca stare de spirit
Şcoala este sub presiunea diverşilor factori şi condiţii cu care se află în interdependenţă. Presiunea asupra şcolii este din ce în ce mai mare. Fiecare „tiranizează” pe fiecare. În ultimul deceniu am întâlnit cărţi de mare prestigiu, semnificative care poarta titluri precum „Tirania părinţilor”, „ Tirania evaluării”, iar acum discutăm despre „tirania diplomelor”. Mai recent am întâlnit expresia „tirania calităţii”, care se potriveşte perfect cu starea de tensiune supradimensionată întâlnită în şcoli şi facultăţi când se apropie „vizita” ARACIP (Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar) sau ARACIS (Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior).
Cuvântul „tiranie” este destul de prezent în teoria şi practica pedagogică din ultimul deceniu şi jumătate. „Pe bună dreptate ne întrebăm: cât credit trebuie acordat unei diplome? Până unde poate merge încrederea în meritocraţie?” (Tenret, 2008). Este evident faptul că o încredere sporită, majoră în meritocraţie, în forţa diplomelor şcolare şi universitare poate genera temeri semnificative în rândul celor evaluaţi, fie aceştia elevi, studenţi, profesori dar şi în rândul părinţilor. Este corect? Este drept? Este just din punct de vedere pedagogic, psihologic, social şi chiar moral?
Încrederea în meritocraţie ne obligă să analizăm câteva dimensiuni ale acesteia şi implicit să vedem care sunt efectele lor. Este vizibil cu ochiul liber faptul că în mentalul colectiv „diploma” contează, că titlurile şcolare exercită, implicit sau explicit, o adevărată „ tiranie”. În consecinţă opinia publică este convinsă de faptul că este legitim ca poziţiile sociale să depindă de titlurile/ diplomele fiecăruia si să corespundă efectiv meritelor şcolare şi universitare.
Este evident faptul că românii sunt foarte ataşaţi ideii diplomelor şi meritelor şcolare. Zicala „Ai carte, ai parte!” a fost dintotdeauna şi este prezentă şi acceptată în conştiinţa concetăţenilor noştri. Orice familie şi-a dorit şi îşi doreşte ca propriii copii „să înveţe carte”, să obţină o diplomă care să garanteze, deci să asigure accesul într-o filiera şcolară şi universitară de prestigiu şi, ulterior, accesul la o poziţie socială cât mai bună.
 
 
CUPRINS:
 
Introducere      7
Prezentarea autorilor      9
1. Diploma - cheia succesului în viaţă? (Marin MANOLESCU)     14
2.    Asigurarea calităţii în educaţie în învăţământul preuniversitar - un „pod prea îndepărtat?” (Remus CHINĂ)     40
3.    Formarea iniţială a cadrelor didactice - context şi provocări (Iuliana — Marinela TRAŞCĂ)            65
4.    Competenţele transversale în formarea cadrelor didactice: demersuri teoretice şi aplicative (Carmen FLORESCU)      92
5.    Modelare curriculară diferenţiată pentru copiii cu potenţial de dezvoltare a
aptitudinilor ştiinţifice. Studiu de caz - ciclul primar (Ancuţa DASOVEANU)      123
6. Dezvoltarea competenţelor de lectură la şcolarul mic (Mirela MARINESCU)        146
7.    Cartea educaţională, de la idee la produs. Fundamente teoretice şi metodologice (Alice DUMITRU)     168
8.    Funcţii şi finalităţi ale evaluărilor naţionale: diagnoză, reglare, prognoză (Laura BUTARU)          203
9.    Complementaritatea dintre evaluarea tradiţională şi alternativă în şcoală.
Fundamente teoretice şi practic-aplicative (Aida Cornelia STOIAN)      216
10.    Valenţe formative ale metodelor alternative de evaluare a rezultatelor învăţării la
elevii din ciclul gimnazial (Otilia Sanda BERSAN)     229
11.    Aspecte ale cercetării educaţionale în evaluarea calitativ-apreciativă. Demers
aplicativ în educaţia religioasă la nivelul învăţământului primar (EmilLAZAR)      256
12.    Evaluarea alternativă - evaluarea durabilă (Brânduşa ŢEICAN)     286
13.    Evaluarea în învăţământul preşcolar: semnificaţii, strategii de optimizare (Nicoleta DIN)          319
14.    Rolul grădiniţei în formarea competenţelor parentale (Alina Carmen BOZON)        352
15.    Cooperarea în procesul didactic - valenţe în stimularea cognitivă, acţională şi socioafectivă a elevilor (Daniela SANDU)     382
 
 
 

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0732 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.