Prima si ultima libertate - Jiddu Krishnamurti

Prima si ultima libertate - Jiddu Krishnamurti
Editura:
Anul publicării: 2018
Pagini: 288
Format: 13x20
Preț: 30,00 RON
Disponibilitate: în stoc

DESCRIERE

Prima si ultima libertate - Jiddu Krishnamurti

 
... omul este o fiinţă amfibie, care trăieşte simultan în două lumi - cea dată şi cea creată de el, lumea materiei, a vieţii şi a conştiinţei, pedeo parte, şi lumea simbolurilor pe de alta. în gândirea noastră folosim o mare diversitate de sisteme-simbol - lingvistice, matematice, imagistice, muzicale, rituale.
 
Fără asemenea sisteme-simbol nu am avea nici artă, nici ştiinţă, nici lege, nici filozofie, nici măcar rudimentele civilizaţiei: cu alte cuvinte, am fi nişte animale.

Deci, simbolurile sunt indispensabile. Dar, aşa cum o dovedeşte foarte clar istoria propriei noastre epoci şi a tuturor celorlalte, simbolurile pot fi fatale.
 
De exemplu, să luăm în considerare pe de o parte domeniul ştiinţei, iar pe de alta domeniul politicii şi al religiei Gândind în cadrul unei serii de simboluri şi acţionând ea răspuns Ia altă serie, am reuşit, într-o oarecare măsură, să înţelegem şi să controlăm forţele elementare ale naturii.
 
Gândind în cadrul unei alte serii de simboluri şi acţionând ca răspuns Ia ele, folosim aceste forţe ca pe instrumente ale crimei în masă şi ale sinuciderii colective. In primul caz, simbolurile expî icative au fost bine alese, analizate cu grijă şi adaptate treptat faptelor apărute în existenţa fizică.
 
In cel de al doilea, simbolurile, greşit alese de Ia început, nu au fost niciodată supuse unei analize complete, niciodată reformulate pentru a le armoniza cu faptele apărute în existenţa umană.
 
Mai rău, aceste simboluri mistificatoare au fost pretutindeni tratate cu respect cu totul nejustificat, ca şi cum, într-un mod misterios, ele ar fi mai reate decât realităţile la care se refereau.
 
In contextul religiei şi al politicii, cuvintele nu sunt considerate ca simbolizând, într-un mod oarecum neadecvat lucruri şi evenimente; dimpotrivă, lucrurile şi evenimentele sunt considerate ca ilustrări determinate ale cuvintelor.
 
Până acum, simbolurile au fost folosite realist numai în acele domenii pe care nu le considerăm extrem de importante. In fiecare situaţie ce implică impulsurile noastre mai profunde, am stăruit să folosim simboluri, nu numai în mod nerealist, dar şi idolatru, ba chiar nebunesc.
 
In consecinţă am fost capabili să comitem, cu sânge rece şi pe lungi perioade de timp, fapte pe care animalele le comit numai pe moment şi numai în crize de furie, de lăcomie sau de frică.
 
Deoarece folosesc şi adoră simbolurile, oamenii pot deveni idealişti, şi fiind idealişti, pot transforma lăcomia periodică a animalului în imperialismul grandios al lui Rhodes sau J. P. Morgan; pot transforma agresivitatea periodică a animalului în stalinisin sau Inchiziţie spaniolă; pot transforma ataşamentul periodic al animalului faţă de teritoriul său în delirul calculat al naţionalismului...

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0539 sec