Principalele curente ale marxismului. Fondatorii - Leszek Kołakowski

Principalele curente ale marxismului. Fondatorii - Leszek Kołakowski
-10%
Preț: 72,00 RON
80,00 RON (-10%)
Disponibilitate: în stoc
ISBN: 978-606-44-0881-5
Editura:
Anul publicării: 2021
Pagini: 432
Format: 15x23
Categoria: Stiinte politice

DESCRIERE

Principalele curente ale marxismului. Fondatorii - Leszek Kołakowski

 
... versiunea creștină a platonismului, adică filosofia Sfântului Augustin, diferă în chip fundamental de cea a lui Plotin prin aceea că este bazată pe Întrupare și Mântuire și prin ideea unui Dumnezeu personal care dă ființă lumii prin propria alegere liberă.
 
Şi pentru Augustin, însă, contingența omului este cea mai evidentă în ființa lui temporală. Cartea XI a Confesiunilor, neîndoielnic influențată de Plotin, reflectă experiența copleșitoare a conștientizării propriei existențe între trecutul lipsit de realitate și viitorul lipsit de realitate.
 
Timpul nu poate fi decât subiectiv, un atribut al sufletului care trăiește experiența propriei Ființe, căci ceea ce a fost și ceea ce va fi n-au altă existență decât cea aprehendată de gândirea umană. Prin urmare, doar în relație cu sufletul putem vorbi inteligibil despre distincția dintre realitatea trecută și cea viitoare.
 
Dar această distincție trădează ea însăși contingența unei ființe conștiente că propria viață este o perpetuă evanescență, reprezentată în fiecare moment dat printr-un punct fără întindere și izolat între două întinderi de neant.
 
Augustin, asemenea lui Plotin, zugrăvește insuficiența omului, dar la el ideea de Providență modifică tabloul. Dat fiind că dihotomia fundamen-tală este cea dintre Dumnezeul personal și lumea creată și dat fiind că acea lume este cuprinsă de providența lui Dumnezeu, dat fiind, pe deasupra, că pământul e un loc de surghiun în care suntem alungați din pricina păcatului, și nu printr-un ineluctabil proces de emanație, iar eliberarea noastră de păcat este opera Mântuitorului întrupat, nu e surprinzător că scrierile lui Augustin sunt un strigăt după ajutor, și nu, precum cele ale lui Plotin, o chemare la efort.
 
Gândirea lui Augustin, profund marcată de controversa cu maniheis-mul, pune principalul accent pe atotputernicia lui Dumnezeu, care veghează asupra creației sale, în timp ce pentru Plotin realitatea este, înainte de toate, „un drum ce duce deopotrivă în sus și în jos“.
 
Absolutul lui Plotin este, în sensul indicat mai sus, „natura umană“: omul îl descoperă înăuntrul său ca fiind adevăratul său eu și recunoaște că Eternitatea îi este sălașul natal, pe când la Augustin omul se recunoaște ca fiind o făptură neajutorată, nefericită și incapabilă de autoeliberare.
 
Așa cum am văzut, o împărțire între o lume naturală și una supranaturală ar fi lipsită de sens în sistemul lui Plotin, pe când în cel al lui Augustin constituie cadrul de bază al metafizicii...

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review

Titluri de același autor

Created in 0.0578 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.