Psihologia educatiei. Arta si stiinta formarii tinerilor - Vladimir-Aurelian Enachescu

DESCRIERE

Psihologia educatiei. Arta si stiinta formarii tinerilor - Vladimir-Aurelian Enachescu

 

Cuprins:

Introducere
Cum se folosește această carte

Capitolul I – Fundamentele psihologiei educației
Introducere în psihologia educației
Principii fundamentale și cadre teoretice
Rolul psihologiei în procesul educațional

Capitolul II – Formarea personalității și dezvoltarea identității educaționale
Conceptul de personalitate și factori determinanți
Modele de dezvoltare a personalității

Capitolul III – Sistemul psihic uman și funcțiile sale
Structura psihicului uman: conștient, preconștient, inconștient
Procese cognitive: atenție, memorie, gândire, limbaj
Procese emoționale și motivaționale
Concluzii

Capitolul IV – Teorii ale dezvoltării psihicului uman
Teoriile clasice ale dezvoltării psihicului uman
Modelele contemporane de dezvoltare și neurodezvoltare
Sinteză comparativă și implicații educaționale

Capitolul V – Diferențe individuale și diversitate psihologică
Fundamente teoretice ale diferențelor individuale
Stiluri de învățare și stiluri cognitive
Diferențe de gen, temperament și personalitate
Ritmuri de dezvoltare și adaptarea instruirii
Implicații practice pentru profesori și cercetători
Concluzii

Capitolul VI – Psihologia educației speciale și incluziunii
Tulburări de învățare: dislexie, ADHD, tulburări din spectrul autismului
Strategii de predare incluzivă
Legislație și politici educaționale pentru incluziune
Concluzii

Capitolul VII – Comunicarea educațională
Ascultarea activă și feedback-ul constructiv
Comunicarea nonverbală și digitală
Tehnici de comunicare pentru cadrele didactice
Comunicarea cu părinți, colegi și comunitate
Evaluarea și documentarea comunicării
Conținutul cultural al comunicării educaționale
Comunicarea educațională în cazul elevilor cu CES
Blocajele în comunicarea educațională și mecanismele de gestionare

Capitolul VIII – Managementul conflictelor în educație
Identificarea și analiza conflictelor în școală
Strategii de prevenire și rezolvare
Medierea și negocierea
Rolul cadrului didactic în cultura organizațională
Concluzii

Capitolul IX – Managementul comportamentului în educație
Tehnici de corecție pozitivă și negativă
Sisteme de recompense și reguli pentru disciplina în clasă
Intervenții practice și studii de caz

Capitolul X – Climatul școlar și relațiile sociale
Dinamica grupului de elevi
Leadership educațional și rolul profesorului ca lider
Bullying, cyberbullying și relații colegiale

Capitolul XI – Învățarea și procesele cognitive
Învățarea: perspective teoretice și interdisciplinare
Motivația în învățare și factorii psihosociali
Tipuri de învățare și teorii asociate
Strategii cognitive și metacognitive
Evaluarea și adaptarea procesului de învățare
Rolul feedback-ului în reglarea procesului de învățare
Interacțiunea dintre procesele cognitive și factorii psihosociali
Modele moderne de învățare integrativă
Concluzii

Capitolul XII – Inteligența emoțională și reglarea comportamentului
Dezvoltarea competențelor emoționale în rândul tinerilor
Concluzii

Capitolul XIII – Motivarea și implicarea tinerilor
Teorii ale motivației în educație
Factori care influențează implicarea și performanța
Strategii de motivare eficientă
Concluzii

Capitolul XIV – Evaluarea educațională și progresul tinerilor
Tipuri de evaluare și instrumente psihopedagogice
Evaluarea formativă și sumativă
Feedback-ul constructiv și raportarea progresului
Concluzii

Capitolul XV – Neuroplasticitatea și aplicațiile sale în educație
Introducere în neuroplasticitate
Mecanisme neuroplastice
Intervenții practice pentru stimularea neuroplasticității
Implicații educaționale și perspective viitoare
Concluzii

Capitolul XVI – Teoria Neuroplasticității Educaționale Adaptive (AEN) – V. Enăchescu
Fundamente teoretice și științifice
Rolul emoțiilor în procesul educațional
Definiția și principiile fundamentale ale AEN
Mecanismele și principiile de funcționare
Aplicații practice, limite și direcții viitoare
Concluzii

Capitolul XVII – Cercetarea în psihologia educației
Rolul și importanța cercetării
Metode cantitative și calitative
Designul studiilor experimentale
Analiza datelor și interpretarea rezultatelor
Publicarea și diseminarea cercetării
Concluzii

Capitolul XVIII – Inteligența artificială și tehnologiile digitale în educație
Rolul IA în procesul educațional
Platforme digitale și instrumente de învățare asistată
Personalizarea învățării și analiza datelor educaționale
Etică și limitări ale IA în educație

Capitolul XIX – Impactul specificului cultural asupra educației
Educația multiculturală și diversitatea culturală
Adaptarea curriculumului la contexte diferite
Studii de caz privind influența culturală asupra performanței
Concluzii

Capitolul XX – Educația pentru sănătate mentală și bunăstare psihologică
Programe de prevenție în școli
Mindfulness și reducerea stresului
Legătura dintre bunăstare, reziliență și performanță
Concluzii

Capitolul XXI – Psihologia profesorilor
Componenta psihologică a cadrelor didactice
Gestionarea stresului și a burnout-ului profesional
Dezvoltarea rezilienței și a competențelor socio-emoționale
Concluzii

Capitolul XXII – Mentoratul și formarea viitoarelor cadre didactice
Rolul mentoratului în educație
Modele și bune practici
Suport psihologic și profesional pentru tinerii profesori
Concluzii

Capitolul XXIII – Ghid pentru profesorii debutanți
Aspecte psihologice înainte de prima zi la catedră
Gestionarea anxietății și încrederii în sine
Strategii pentru organizarea clasei și relația cu tinerii
Concluzii

Capitolul XXIV – Psihologia învățării pe tot parcursul vieții
Educația adulților
Psihologia autoînvățării și e-learning-ul
Concluzii

Capitolul XXV – Viitorul psihologiei educației
Tendințe și inovații în cercetare și practică
Interdisciplinaritatea și integrarea noilor tehnologii
Perspective asupra educației centrate pe tineri și profesori
Provocări și perspective viitoare
Concluzii

Capitolul XXVI – Relația părinte–copil în procesul educațional
Cadrul general și fundamente teoretice
Dimensiuni psihologice ale relației părinte–copil
Atașament, siguranță emoțională și comunicare
Autoritate, control și autonomie
Rolul părinților în educația formală și informală
Implicarea parentală și efectele asupra performanței
Educația informală și nonformală în familie
Factori socioeconomici și culturali
Probleme și disfuncționalități în relația părinte–copil
Conflicte, supraimplicare, neglijare și abuz
Intervenții psihopedagogice și consilierea parentală
Educația parentală bazată pe știință
Relația părinte–copil în era digitală
Impactul tehnologiei și parentalitatea digitală
Echilibrul între mediul virtual și relația reală
Concluzii

Capitolul XXVII – Autocunoașterea și dezvoltarea personală a tinerilor
Fundamente teoretice și perspective psihologice
Dimensiunile psihologice ale autocunoașterii
Autocunoașterea vocațională și orientarea în carieră
Rolul consilierii psihologice în dezvoltarea personală
Reziliența educațională și adaptarea la schimbare
Obstacole și dificultăți în intervențiile educaționale
Crize relaționale și stres parental
Mecanisme de reziliență familială

Capitolul XXVIII – Concluzii și recomandări practice
Recomandări pentru practicieni și cercetători
Tehnologii educaționale emergente

Bibliografie
Anexe
Anexa 1 – Instrumente și scale psihopedagogice
Anexa 2 – Metodologii de cercetare în psihologia educației
Anexa 3 – Modele de teste și instrumente calitative
Anexa 4 – Fișe de lucru pentru părinți

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review