Scena lumii - George Banu

Scena lumii - George Banu
Preț: 38,00 RON
Disponibilitate: în stoc
Editura:
Anul publicării: 2017
Pagini: 312
Format: 13x20

DESCRIERE

Scena lumii - George Banu

 
Graffiti şi plăci memoriale

Cu toţii am fost martorii acestui martir al zidurilor pe care l-au impus autorii de graffiti, a căror pasiune se afirmă prin agresiunea vizuală, ca şi prin dificultatea ascensiunilor pe margini de poduri sau acoperişuri de blocuri.
 
Ei aplicau la scara oraşului proiectul expresionismului american formulat de Jackson Pollock: ceea ce era la el all over de atelier, toată pânza pictată, acum se extindea şi se generaliza la scară urbană.
 
Ne-au agasat aceste intervenţii sistematice „dincolo de sens”, cum spunea celebrul psihanalist Daniel Sibony, această deflagraţie vizuală ce ezită între gest de revoltă şi expresie plastică.
 
Prezenţa ilicită, ilegală şi absurdă a graffiti-ului s-a impus ca o practică anonimă, ca o expresie genera-ţională comună, motivată prin acelaşi apetit de prezenţă polemică, dar totodată de manifestare estetică. îndeosebi în formatele mari, pe suprafeţe extinse, autorii de graffiti atestau adesea o evidentă vocaţie artistică. Culori intense, contururi precise, organizare sigură a planurilor... Există genii şi printre piraţii zidurilor.
 
Gestul polemic al graffiti-ului, practica rebelă care a marcat reţeaua urbană, afirmând o pulsiune agresivă, a cunoscut o deplorabilă recuperare „oficială”, ca şi cum astfel primarii descopereau o posibilitate de a decora oraşul.
 
Ceea ce iniţial deranja se convertea în recuperare şi astfel, instituţional asumate, s-au multiplicat pe ziduri atent alese asecurizante imagini în trompe l’ceil: gospodine ce deschid fereastra, pensionari comod instalaţi, copii fugind după o minge.
 
Ele propun idile urbane acolo unde graffiti-ul se afirma ca gest de opoziţie, dezvăluia răni sau formula ameninţări. Ca şi teatrul de stradă, odinioară disident, dar redus azi la manifestări şi animaţii culturale strict programate, s-a impus tentativa de a recupera şi domestici gestul anarhic al autorilor de graffiti.
 
Mai pasionantă e însă apariţia recentă a unor tineri artişti clandestini, care abandonează anonimatul şi devin figuri emblematice ale artei urbane, precum celebrul Basquiat.
 
Ei au impus street art-ul şi sunt expuşi chiar în mari muzee, iar de curând, colecţionari fanatici au decupat bucăţi de zid pentru a recupera operele ce, legal, aparţin nu artistului, ci celui care e proprietar al imobilului.
 
Scandal explicabil prin faptul că pictura murală în spaţiul public rămâne interzisă, deci autorul nu-şi poate revendica opera decât cu riscul unei sancţiuni financiare sau chiar al unei mai drastice penalizări judiciare.
 
Oficial, el poate fi deposedat de operă fără a i se acorda nici o recompensă. Numele doar i se păstrează... consolare onomastică...
 
 
DIN CUPRINS:
 
Lumea înscenată (Sever Voinescu) 
Dansul vieţii 
Demonul mobilităţii 
Noapte albă la Kremlin
 
Femei, femei, femei
Maeştrii dezordinii
1917 
Muzeul Preşedintelui şi cadoul politic 
 
Fotografiile excesului 
Teatru-n puşcărie 
Semnul cercului 
Depardieu şi „Fugile” unui actor 
 
Hopper, un Antonioni al picturii 
Watteau şi promisiunea iubirii 
Chagall şi exilurile sale 
Despre Germania sau sfâşierile unei culturi
 
Romantism nocturn şi impresionism diurn 
Cadouri şi aniversări 
Impresionismul şi elogiul apei
 
...............

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0550 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.