Sistematica poeziei - Eugen Negrici

Sistematica poeziei - Eugen Negrici
-6%
Preț: 28,20 RON
30,00 RON (-6%)
Disponibilitate: în stoc
Editura:
Anul publicării: 2018
Pagini: 200
Format: 13x20
Categoria: Critica literara

DESCRIERE

Sistematica poeziei - Eugen Negrici 

 
... in Sistematica poeziei, criticul şi teoreticianul Eugen Negrici reuşeşte să demonteze, printr-o remarcabilă operă de sinteză, mecanismele subtile ale producerii textului poetic, să identifice şi să definească atitudinile fundamentale ale eului producător în raport cu existentul...
 
Din carte:
 
Structurare cu semantism obscur

Acest tip de structurare este, în câteva privinţe, asemănător cu cel definit mai sus. Dacă vom concepe procesul poetic pornind - cum ne-am propus - de la efectele intenţionate de producător, ne va fi uşor să demonstrăm asemănarea, dar şi diferenţa esenţială.

Poetul îşi întemeiază demersul pe o relaţie funciarmente diferită cu cititorul: nu vrea numai să-l atragă şi să-l menţină până la capăt în procesul receptării, ci, pur şi simplu, năzuieşte să-l transforme în colaborator etern, prelungind la infinit acest proces; chiar dacă nu o va recunoaşte niciodată, el pretinde un alt mod de lectură a textului - întemeiat nu pe conceptul de înţelegere, ci pe conceptul de continuare a actului poetic prin înmulţirea, cu orice risc, a interpretărilor („Poezia are nevoie de acea formă superioară a interpretării care e înţelegerea greşită” -Pedro Salinas).

Prin urmare, nemaidorind să comunice şi să fie înţeles, poetul va avea nevoie de un cititor de o factură deosebită, nouă, care s-a ivit sau a fost creat cu dificultate.
 
Numai în aparenţă el seamănă cu cititorul de elită, aparţinând aristocraţiei sociale sau spirituale, care, de pildă, gusta poezia „obscură” a lui Gongora şi a urmaşilor lui numai pentru că îşi găsea astfel ocazia rezolvării unor rebusuri culte, exercitându-şi spiritul.
 
Cititorul dorit se complace în obscuritatea textului nu pentru că aceasta ar apăra valorile de privirile vulgare sau ar determina o potenţare valorică, ci pentru că îl atrage în sine, îl fascinează.
 
Obscuritatea, oricum ar fi numită ea (neinteligibilitate, semantism ascuns etc.), e aleasă de un asemenea cititor (care a fost, întâi, cititorul lui Mallarme şi Valery) în primul rând pentru sugestivitatea ei infinită. Prin conotaţiile confuze, textul dezleagă „forţe magice sufleteşti şi emană iradiaţii cărora” - cum spune H. Friedrich - „cititorul nu li se poate sustrage”, chiar dacă nu „înţelege nimic” (op. cit., p. 193). Sau tocmai de aceea, adăugăm noi.

Deşi incitat să elucideze, să descifreze treptat tot ce se poate până unde totul se pierde în indefinit, cititorul ideal se va dovedi „deschis pentru multipla înţelegere” (Mallarme) şi mulţumit când polivalenţa semantică supravieţuieşte oricărei încercări de reducţie.
 
Cu puţin curaj, el va putea fi conştient (sau numai îl va întrezări) de rolul său de coparticipant la actul de producere („Versurile mele au sensul care li se atribuie” - Valery).

Care este, în schimb, tema de lucru a poetului? Pe de o parte, prin mijloacele lui stilistice, îl va atrage pe cititor într-o alunecare lentă spre ceva care, în credinţa acestui cititor, este un posibil sens.
 
Se va folosi, de regulă, de fascinaţia pe care o va exercita, totdeauna, dificultatea de înţelegere, precum şi de reţeaua mascată de mediatori, care reactivează, din loc în loc, interesul lecturii. Şi, pe de altă parte, va avea grijă ca sensul să nu ajungă să se constituie niciodată, bulversându-l - când e pe punctul să devină univoc - sau multiplicându-l prin introducerea unor conotaţii suplimentare, care să preschimbe inteligibilitatea în sugestivitate...
 
 
CUPRINS:
 
Cuvânt-înainte  
Notă asupra ediţiei    

SISTEMATICA POEZIEI
Posibilitatea sistematizării experienţelor poetice    
Sistematizarea poeziei prin implicarea diacroniei    
De la sistematizarea producţiei poetice la sistematizarea producerii poeziei    
Poezia ca literatură realistă    
Aspectele luate de existent în procesul producerii formei   
Atitudinile posibile ale creatorului faţă de existent    
Elementele existentului   
Sinteză: Clasele de poezii şi atitudinile modelatoare corespunzătoare    

MODELE DE PRODUCERE STRUCTURARE
Caseta modelului    
I.    Eul producător; atitudinea lui faţă de existent   
II.    Motivarea ontologică a atitudinii eului
(Schema ontologică)    
III.    Condiţii propice
 
............
 

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0535 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.