Terapii şi intervenţii psihopedagogice la persoane cu cerinţe speciale - Alois Gherguț
DESCRIERE
Terapii şi intervenţii psihopedagogice la persoane cu cerinţe speciale - Alois Gherguț
Coachingul de prietenie parentală
(Parental Friendship Coaching, PFC)
Deși programele BPT sunt eficiente în reducerea nerespectării tratamentului în rândul copiilor cu ADHD, îmbunătățirile în funcționarea socială a copiilor în afara casei nu sunt vizate sau pot să nu persiste odată ce tratamentul este întrerupt. Programele tradiționale de formare a abilităților sociale (social skills training. SST) au fost dezvoltate pentru a aborda aceste limitări. Insă dovezile sugerează că astfel de programe SST deseori nu duc la generalizarea comportamentelor sociale îmbunătățite în afara contextului de implementare a terapiei. De asemenea, programele SST tradiționale ignoră adesea factorii contextuali ce determină dificultățile sociale ale copiilor cu ADHD. Pentru a aborda aceste probleme, Mikami și Normand (2021) au dezvoltat un studiu care să verifice eficiența programului de instruire a părinților pentru a deveni „antrenori de prietenie" pentru copiii lor cu ADHD. Raționamentul lor a fost că părinții modelează contextul social al propriilor copii și este probabil să fie prezenți atunci când copiii lor intcracționează cu colegii și, prin urmare, sunt capabili să le îmbunătățească performanța reamintindu-le copiilor lor să se folosească de abilități sociale pozitive „în momentul respectiv". Rezultatele posttest dintr-un studiu pilot al acestei intervenții au indicat că părinții care au participat la programul de formare PFC au avut copii cu comportamente sociale mai bune (raport al părinților), copiii au fost acceptați într-o măsură mai mare și respinși într-o măsură mai mică de către colegi (raport al profesorului), comparativ cu grupul de control (Mikami et al., 2010). Pe baza acestui studiu, PFC poale aborda limitările programelor tradiționale de SST nereușite și oferă o nouă intervenție promițătoare în domeniul abilităților sociale.
3. 3. Intervenții în sala de clasă
In plus față de tratamentele axate pe îmbunătățirea funcționării copiilor în contextul familial și cu colegii, intervențiile școlare care vizează comportamentul în clasă și performanța academică a copiilor cu ADHD sunt, de asemenea, bine stabilite și susținute și conferă efecte moderate până la ridicate asupra comportamentului. Managementul comportamentului în sala de clasă include strategii proactive (de pildă, stabilirea unor reguli clare și utilizarea de mementouri vizuale), strategii reactive (de pildă, utilizarea consecințelor pozitive și negative) care formează nucleul dur al acestor tratamente, cu componente suplimentare utile (de exemplu, buletinele de evaluare zilnică și includerea formării în abilitățile de autoreglare). Cercetările susțin, de asemenea, o varietate de modele de consultanță utilizate pentru a ajuta profesorii la clasă să dezvolte și să implementeze consecvent aceste intervenții. Dincolo de nivelul școlii primare, există provocări mai mari pentru intervențiile școlare (de exemplu, adolescenții au adesea mai mulți profesori, se așteaptă o independență mai marc), dar. în mod încurajator, sunt dovezi ce susțin utilizarea programelor psihosociale cu componente multiple pentru a îmbunătăți funcționarea școlară chiar și la această vârstă. In mod similar, studii recente susțin utilitatea combinării intervențiilor școlare cu cele care vizează formarea competențelor părinților sau ale copiilor, iar acesta constituie un alt argument al temei tratate de acest capitol.
DIN CUPRINS:
Prezentarea autorilor 9
Cuvânt-înainte (Alois Gherguț) 23
Argument (Adrian Roșan) 25
Partea I
Terapii și intervenții bazate pe dovezi științifice în domeniul persoanelor cu cerințe speciale
Intervenții bazate pe evidențe în tulburările de comportament (Carmen David,
Adrian Roșan, Cristina Coste seu) 29
Stimularea comunicării funcționale la copiii cu tulburări de neurodezvoltare
(Laura C. Chezan, Cristina Costescu) 50
Intervenții specifice în terapia tulburărilor de dezvoltare a limbajului (Mariana Pop,
Teodora Purle, Ovidiu-Cristian Tudorean) 70
Terapia tulburărilor de limbaj la copiii cu tulburare din spectrul autist. Aspecte
și considerații praxiologice (Carolina Bodea Hațegan, Dorina-Anca Tal aș,
Raluca Nicoleta Trifu) 93
Metode de intervenție pentru reducerea comportamentelor dezadaptative la copiii
cu tulburări de neurodezvoltare (Cristina Bâlaș-Baconschi) 114
Intervenții timpurii validate științific pentru dezvoltarea abilităților sociale la copiii
cu tulburare de spectru autist. The Early Start Denver Model și modelul JASPER (Anca Lustre a, LoredanaAl Ghazi) 136
Intervenții bazate pe evidențe în funcționarea executivă la copiii cu tulburări de neurodezvoltare (Cristina Costescu, Adrian Roșan) 152
Strategii de intervenție în ADHD aplicabile acasă și la școală. 1-2-3 Magic - program de management comportamental (Claudia-Vasilica Borca) 172
Metode și tehnici de intervenție în psihoterapia sistemică a familiilor cu un membru cu dizabilități - perspectivă integrativă și developmental (Carmen Costea-Bărluțiu)... 185
Modelarea video: practică bazată pe dovezi eficientă în tulburarea din spectrul autismului
(Claudia-Vasilica Borca, Loredana Adina Been, Gabriela Petrescu) 217
...
Categorii
-Edituri
-Comandă specială
-Top
-Promoţii
-- 78,32 RONPRP: 89,00 RON
- 55,25 RONPRP: 65,00 RON
- 90,00 RONPRP: 100,00 RON
Promo
-Accesul clienţilor
-Promo
-Cărţi noi
-- 78,32 RONPRP: 89,00 RON
- 54,28 RONPRP: 59,00 RON
- 55,00 RON
REVIEW-URI