Text, timp şi teritoriu. Redescifrarea culturii evreieşti

Text, timp şi teritoriu. Redescifrarea culturii evreieşti
-20%
ISBN: 978-973-46-7808-2
Editura:
Anul publicării: 2019
Pagini: 280
Format: 13x20
Categoria: Iudaism
Preț: 32,00 RON
40,00 RON (-20%)
Disponibilitate: în stoc

DESCRIERE

Text, timp şi teritoriu. Redescifrarea culturii evreieşti - Jeremy Schonfield

 
... Shema este urmată de Amidah („Rugăciunea în picioare”), un vechi text rabinic care caută depăşirea acestei situaţii complicate, dar intr-un mod paradoxal. Ea cuprinde nouăsprezece paragrafe, fiecare fiind o „binecuvântare”, o formă veche de rugăciune care se încheie cu o formulă ce declară „Binecuvântat eşti tu, o, Dumnezeule...”, urmată de o descriere precum „tămăduitorul celor bolnavi”, făcând aluzie la ce a făcut Dumnezeu sau ce ar dori credinciosul să se împlinească.
 
Se folosesc versiuni diferite de Amidah în timpul săptămânii, de Sabat şi de sărbători, dar toate au aceleaşi trei binecuvântări introductive şi aceleaşi trei binecuvântări de încheiere. între acestea, de Sabat şi majoritatea sărbătorilor, o singură binecuvântare centrală se referă la caracteristicile zilei. în timpul săptămânii însă există treisprezece care la prima vedere nu par să fie într-o anumită ordine, dar care, la o examinare mai atentă, au o structură logică.

Prima cere capacitatea de a înţelege revelaţia: „îi dăruieşti omului cunoaştere şi îi înveţi pe muritori să înţeleagă. Dăruieşte-ne cunoaştere, înţelegere şi pătrundere! Binecuvântat eşti tu, Dumnezeule, care dăruieşti milostiv cunoaştere!” în această binecuvântare, termenii „cunoaştere”, „înţelegere” şi „pătrundere” par să fie folosiţi într-o ordine ascendentă, chiar dacă primul dintre ei este nu numai termenul rezervat pentru cel mai profund tip de cunoaştere, ci şi nivelul de conştientizare interzis lui Adam şi Evei. Totuşi, vorbitorul cere mai întâi ca acea cunoaştere să fie adâncită, apoi, în ultima propoziţie, acceptă cunoaşterea care i se dă, ca şi cum ar accepta ceea ce era disponibil anterior.

Această formă de logică regresivă poate fi văzută nu numai in alte binecuvântări, ci şi, aş sugera, în ordonarea binecuvântărilor în întreaga succesiune. Următoarea din serie îi cere lui Dumnezeu să-l întoarcă pe vorbitor cu pocăinţă spre Torah, deşi s-ar putea crede că acest lucru precedă dobândirea cunoaşterii. A treia binecuvântare cere apoi iertarea de păcate, deşi aceasta pare a fi o condiţie pentru pocăinţă şi pentru înţelegerea cerută în prima binecuvântare.
 
A patra cere izbăvire, deşi s-ar putea considera că acest lucru le precedă pe celelalte, a cincea cere vindecare fizică, iar a şasea, recolte bogate, din nou un beneficiu care pare că le precedă pe cele dinainte, şi nu că le urmează. Binecuvântările ulterioare ies succesiv din prima, care reprezintă fără îndoială punctul culminant al apropierii omului de Dumnezeu, şi nu punctul de plecare al unui demers petiţionar.
 
Textul de încheiere este o cerere ca rugăciunea să fie auzită, care ar fi putut fi prima, şi nu ultima din ciclu şi care stă relativ nepotrivit înaintea primei binecuvântări de încheiere, care include o cerere pentru reinstituirea jertfei. A doua dintre acestea recunoaşte rolul lui Dumnezeu în menţinerea oamenilor în viaţă, iar ultima afirmă că Israel a fost binecuvântat cu „pace”, cuvânt care presupune desăvârşire şi satisfacţie.
 
O asemenea încheiere probabil că e o provocare pentru cine se confruntă cu necazuri, invi-tându-ne să ne întrebăm dacă binecuvântările din Amidah nu ar avea mai multă logică dacă ar fi citite în ordine inversă. Comentatorii nu au remarcat anterior acest tipar, dar el ar corespunde celui sugerat de naraţiunea sacră, în care dorinţa de a anticipa cu bucurie vremurile mesianice este descurajată de cunoaşterea faptului că perfecţiunea s-ar putea să se găsească mai ales sau numai în trecutul îndepărtat...
 
CUPRINS:
 
Cuvânt înainte (Mihai-Răzvan Ungureanu)    9
Introducere    13
Notă privind transliterarea din ebraică    17
Mulţumiri    19
Capitolul 1. Evreii ca popor şi idee    21
Capitolul 2. Textele şi lumea reală    55
Capitolul 3. Evreii şi textul: naraţiunea biblică    81
Capitolul 4. Evreii şi experienţa: naraţiunea liturgică    105
Capitolul 5. Dilema „istoriei”: percepţii despre timp    125
Capitolul 6. Liturghia: spargerea barierei timpului    145
Capitolul 7. Prezentul: oglinda sărbătorilor    167
Capitolul 8. Viitorul: de ce întârzie Mesia    195
Capitolul 9. Evreii şi etica: grija pentru străini    211
Capitolul 10. Evreii şi teritoriul: punctul de vedere al canaaneenilor    227
Glosar    253
Anexe    259
Bibliografie    265
Index de nume proprii    275

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0726 sec