Tratat de istoriografie generala, volumul 2 - Alex Mihai Stoenescu

Tratat de istoriografie generala, volumul 2 - Alex Mihai Stoenescu
-10%
ISBN: 978-606-006-188-5
Editura:
Anul publicării: 2019
Pagini: 432
Format: 17x24
Preț: 58,50 RON
65,00 RON (-10%)
Disponibilitate: în stoc

DESCRIERE

Tratat de istoriografie generala, volumul 2 - Alex Mihai Stoenescu

 
... după decembrie '89, strădania acad. Alexandru Zub de a valorifica şi dezvolta moştenirea lui A. D. Xenopol (de aici şi titlul revistei create de el, „Xenopoliana") a avut rezultate modeste. Nu pentru că promotorul acestui curent nu şi-ar fi pus „tot sufletul" în acţiunea sa, dar comunitatea istoricilor români s-a dovedit mult mai preocupată de sfâşieri fratricide cu mize meschine decât de... filozofia istoriei!
In acest context, domnul Alex Mihai Stoenescu, cu a sa Introducere în studiul istoriei, este o rara avis sau excepţia care confirmă regula. Itinerariul ştiinţific străbătut de autor credem că este lămuritor pentru geneza efortului său. Odată cu angajarea sa în cercetarea istorică (după ce fusese consacrat ca scriitor!), domnul Alex Mihai Stoenescu a avut de „înfruntat" probleme atât de complexe precum loviturile de stat, care, sub aspectul dificultăţilor de investigaţie, au culminat cu evenimentele din decembrie 1989. Călăuzit de spiritul critic şi al responsabilităţii de istoric („Eu voi da seama de ale mele, câte scriu", zice Miron Costin), domnul Alex Mihai Stoenescu a înţeles, mai bine decât mulţi confraţi ai săi, că ancheta istorică nu este simpla repetare a datelor furnizate de surse, că istoricul trebuie să le treacă printr-o grilă critică de maximă rigoare, că stabilirea adevărului reclamă un considerabil efort de cercetare, comparare, evaluare, că investigaţia istorică înseamnă reconstituirea exactă a faptelor, urmată de descoperirea legăturilor cauzale.
Domnul Alex Mihai Stoenescu a purces - în consecinţă - la studiul bazelor gnoseologiei istorice. A devenit un loc comun constatarea că istoriografia nu mai este atât de interesată de ontologie (raportul dintre material şi spiritual), cât de gnoseologie (teoria cunoaşterii istorice). O precizare se impune de îndată: gnoseologia trece, într-adevăr, înaintea ontologiei, în planul interesului istoricilor, dar întâietatea ei nu-i asigură şi o largă răspândire între istorici. Adevărul este că empirismul rămâne atotputernic şi că istoricii privesc cu rezervă şi chiar cu neîncredere toate discuţiile despre ceea ce li se par a fi nişte scheme apriorice, străine de practica lor de cercetare.

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0678 sec