Jocurile minții. Istoria ideilor, teoria culturii, epistemologie

PRP: 50,00 RON
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 45,00 RON
Diferență: 5,00 RON
Disponibilitate: în stoc
ISBN: 978-973-46-7801-3
Editura:
Anul publicării: 2019
Pagini: 384
Format: 13x20

Vreau mai multe informații!

De la:

*
?
Completați numele dumneavoastră
*
?
Completați adresa dumneavoastră de e-mail

Către:

*
?
Completați numele prietenului dumneavoastră
*
?
Completați adresa de e-mail a prietenului dumneavoastră
*
?
Codul de siguranță, necesar pentru a face distincție între oameni și programele informatice automate care răspândesc spam

DESCRIERE

Jocurile mintii. Istoria ideilor, teoria culturii, epistemologie - Ioan Petru Culianu

 
... Culianu a intrat în posesia unui principiu cognitiv care i-a reevaluat într-o manieră radicală toate cunoştinţele anterioare şi l-a aruncat într-o cursă vertiginoasă de transvaluare a întregii istorii culturale, pe care însă nu a apucat decît să o schiţeze...
 
... ce se întîmplă, în aceste condiţii, cu acei oameni care trăiesc pe peretele transparent, care înainte puteau stabili o legătură constantă între civilizaţie şi sălbăticie? Duerr consideră că, în general, începînd de la sfîrşitul secolului al XV-lea, vrăjitoarele sau pseudovrăjitoarele erau arse pe rug. Duerr pare să creadă că, de fapt, „vrăjitoarele” nu au existat - ele erau o invenţie a Inchiziţiei. Vînătoarea de vrăjitoare a reprezentat, după părerea sa, un fel de persecuţie generală a genului feminin, pentru care el găseşte două motive principale: mai întîi, fiindcă femeile erau acelea care, în mod tradiţional, puteau sări mai uşor peste peretele transparent dintre sălbăticie şi civilizaţie; şi, în al doilea rînd, fiindcă reprimarea femeilor de la începutul timpurilor moderne reprezintă o consecinţă directă a eliberării femeilor în secolele al XIV-lea şi al XV-lea. Astfel, procesul civilizării constă, în viziunea lui Duerr, în reprimarea femeilor ca o consecinţă a unei emancipări anterioare. Ca rezultat al acestei represiuni, „sălbăticia” a fost împinsă în subconştient.
Aşa cum am arătat mai înainte, afirmaţiile lui Duerr au o nuanţă polemică în raport cu teoria lui Norbert Elias. Dacă Elias ar avea dreptate, am putea deduce că „înăsprirea şi diferenţierea sporită a controalelor” este un proces cumulativ lent, treptat, linear şi neîntrerupt. Dimpotrivă, Duerr notează - şi, în această privinţă, are perfectă dreptate - că în Evul Mediu controalele s-au atenuat, în loc să se înăsprească, în vreme ce permisivitatea a evoluat către un apogeu care a fost atins în secolul al XV-lea, toate acestea, crede el, ca rezultat al procesului de emancipare a femeilor. După Duerr, femeile au devenit treptat mai conştiente de ele însele, atît pe plan sexual, cît şi pe plan economic. Această dezvoltare a conştiinţei de sine şi a încrederii în sine a fost urmată de o puternică represiune care a culminat cu vînătoarea de vrăjitoare din secolele al XVI-lea şi al XVII-lea. Obiectivul represiunii ar fi fost acela de a le supune din nou pe femei puterii masculine. In contradicţie cu ideea lui Elias referitoare la o dezvoltare continuă, „procesul [real al] civilizării” a constat într-o încetare abruptă a acelor condiţii care, în secolul al XIV-lea, generaseră permisivitate şi chiar promiscuitate. Pedepsirea senzualităţii feminine conştiente de sine a dus la transformarea femeilor în general în vrăjitoare. Acest proces de creare a vrăjitoarei a fost însoţit de formarea unui aparat prin care aceasta era suprimată.
Teza lui Duerr este argumentată de o cantitate uriaşă de materiale antropologice care se referă la cele trei puncte principale ale demonstraţiei sale, şi anume folosirea halucinogenelor, iniţierea şi „timpul dintre timpuri”, ca trei moduri de a stabili un contact între civilizaţie şi sălbăticie. Inutil de adăugat că folosirea acestor materiale este, în bună măsură, arbitrară. Mai mult, majoritatea sînt reduse la cîteva trăsături generale pentru a se potrivi cu restul demonstraţiei...
 
CUPRINS:
 
Notă asupra ediţiei (Mona Antohi, Sorin Antohi)    5
Laboratorul lui Culianu (Sorin Antohi)    9
Post-Scriptum 2019 (Sorin Antohi)    83
Freud - Jung - Wittgenstein    93
Renaşterea, Reforma şi iraţionalul      114
Note     121
Feminin versus masculin.
Mitul Sophiei şi originile feminismului    122
I.    Mitul Sophiei    123
1.    Corpusul mitului Sophiei    124
2.    Originea mitului Sophiei    142
3.    Interpretări ale mitului Sophiei    145
II.    Mitul Sophiei ca problemă culturală    147
Concluzii     152
Bibliografie    155
Avers şi revers în istorie.
Cîteva reflecţii cvasi-epistemologice    157
Note    174
Civilizaţia ca produs al sălbăticiei.
Hans Peter Duerr şi teoriile sale culturale     179
Note    188
Adevărata „revoluţie culturală”    191
Principiul antropic    195
Vrăjitoarea la ananghie.
Cine a pornit vînătoarea şi cine i-a pus capăt?     201
Bibliografie    229
Dr. Faust, mare sodomit şi necromant.
Reflecţii asupra mitului    230
Note    261
Etichete, imagini, simboluri    267
Există un mit central al Occidentului?     276
Sistem şi istorie    285
Note    301
Un corpus pentru corp     303
Note    333
Magie şi cogniţie    341
Note    347
Religia ca sistem    349
Note    357
Naşterea infinitului.
Revoluţia nominalistă, 1300-1450    359
Note    363
Amintiri din viitor. Maşina de calcul a lui Raymundus Lullus ca sistem de memorie magică    365
Indice de nume
 
 

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0373 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.